Virtual reality voor het ontwikkelen van ’soft skills’ van werknemers

Arbeidsorganisaties investeren normaliter fors in zogenaamde ’soft skills’, zoals kunnen samenwerken, gespreksvaardigheden of conflicten kunnen oplossen. Normaliter worden hiervoor face-to-face trainingen georganiseerd. Als het echter lastig of onmogelijk is om fysiek bij elkaar te komen, dan biedt virtual reality (VR) hiervoor ook de nodige mogelijkheden. Wellicht zijn VR-trainingen ook effectief en efficiënter.

Dat blijkt uit de recente bijdrage How Companies Are Using VR to Develop Employees’ Soft Skills die Jeanne C. Meister voor Harvard Business Review heeft geschreven.

Je kunt al langer online ‘trainingen’ rond ‘soft skills’ volgen. Ik plaats ‘trainingen’ bewust tussen ‘’ omdat dit aanbod vooral kennis over ‘soft skills’ biedt, laat zien hoe je je ‘soft skills’ kunt verbeteren en aanwijzingen hiervoor geeft. Deze online trainingen stellen je echter niet in staat om ‘soft skills’ te oefenen om daar vervolgens feedback op te krijgen.

Dankzij VR zijn wel meeslepende (“immersive”) ervaringen mogelijk, met interactie, waarbij lerenden met behulp van een avatar interacteren in een soort rollenspel en ‘moeilijke gesprekken’ kunnen voeren, en communicatieve vaardigheden ontwikkelen. VR bevordert lerenden om vaardigheden te oefenen zonder het potentiële risico op gevolgen in de praktijk. Bijvoorbeeld:

Bovendien kunnen werknemers ‘soft skills’ binnen een VR-omgeving m.i. ook vaker oefenen dan in een face-to-face training.

Natuurlijk is de ontwikkeling van leersituaties in VR kostbaarder dan de ontwikkeling van face-to-face trainingen. Recent onderzoek van PWC laat volgens Meister echter zien dat VR aanzienlijk goedkoper kan zijn dan de traditionele soft skills training: lerenden ronden een VR-training tot vier keer sneller af dan een persoonlijke training en 1,5 keer sneller dan een e-learning programma. Dat komt voornamelijk omdat de ervaring van het onderdompelen bevordert dat lerenden gefocust blijven. Bovendien zijn lerenden twee keer zo actief. Meer onderzoek is nodig om hier harde uitspraken over te doen.

De auteur heeft ook 300 ‘L&D-leiders’ geïnterviewd. Op basis hiervan laat zij aan de hand van drie cases zien hoe bedrijven VR gebruiken om trainingen op het gebied van klantenservice, presentatievaardigheden en de evaluatie van werknemers te ondersteunen. Daaruit blijkt bijvoorbeeld niet alleen dat werknemers, die de VR-training hebben gevolgd, meer tevreden zijn; de programma’s leiden ook tot betere prestaties (bijvoorbeeld minder ontevreden klanten van een belastingadviesbureau en het sneller afhandelen van klantvragen).

Nota bene: in slechts één van de drie cases kan de impact concreet gemaakt worden. Hier zal dus ookmeer onderzoek naar gedaan moeten worden.

Volgens Meister wordt VR van groot belang om de volgende generatie werknemers in staat te stellen ’soft skills’ te ontwikkelen die zijn nodig hebben om succesvol te zijn in hun werk.

Dat is m.i. inderdaad het geval als het ingewikkeld of onmogelijk is om niet face-to-face samen te komen en als je inderdaad aannemelijk kunt maken dat VR-trainingen positief van invloed zijn op de ontwikkeling van ‘soft skills’ en dat de hogere ontwikkelkosten opwegen tegen kostenbesparingen zoals reductie van de verlettijd.

Dichterbij huis wordt VR bijvoorbeeld in de zorg gebruikt, bijvoorbeeld om laaggeletterdheid te herkennen of om te patiënten op hun gemak te stellen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *