Sociale media weerspiegelen sociale verschillen

Via George Siemens kom ik terecht op de bijdrage Does Social Networking Breed Social Division?. Riva Richmond stelt hierin dat sociale netwerken mensen niet verenigen, maar bestaande sociale structuren in stand houden. Facebook herbergt bijvoorbeeld vooral hoger opgeleiden. MySpace Users zijn in meerderheid vrouwelijk, zwart of Hispanic. Richmond haalt daarbij een onderzoekster aan die stelt dat mensen sociale netwerken gebruiken om verbonden te zijn met mensen die zij al kennen. Sociale media zoals Facebook en MySpace


“mirrors and magnifies” our social divisions, rather than removes them.


Eerder stelden andere onderzoekers al dat Twitteraars vooral interacteren met 'echte vrienden'.

Ik heb nooit de illusie gehad dat sociale netwerken mensen met verschillende sociaal economische statussen en dergelijke bijeen zouden kunnen brengen. Deze media zijn wel erg geschikt om mensen met dezelfde belangen, ideeën, interesses en passies bij elkaar te brengen, ook al kennen zij elkaar (nog) niet persoonlijk.

En dat Facebook meer hoger opgeleiden aantrekt, lijkt me logisch: Facebook is aanvankelijk opgericht voor alumni van Amerikaanse universiteiten. Verder vraag ik me af of de affordances van sociale netwerken ook niet van invloed zijn op de groepen mensen die zij aantrekken. De wijze waarop Hyves bijvoorbeeld is opgezet en vormgegeven spreekt jongeren meer aan dan ouderen, vermoed ik. Daar zou ook wel eens meer onderzoek naar gedaan mogen worden.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *