Vandaag heb ik voor het BBL-team van Zorg en Welzijn van mijn oude werkgever Gilde Opleidingen een online sessie verzorgd over leerzame activerende online werkvormen.
Ik ben na de kennismaking gestart met een korte introductie van asynchroon en synchroon online leren, en van vier belangrijke didactische principes (afkomstig uit ‘Wijze lessen‘ en Merrill’s First Principles of Instruction).
- Laat lerenden leerstof actief verwerken.
- Voorkennis activeren.
- Toetsing als leer- en oefenstrategie.
- Betrek lerenden bij het oplossen realistische taken of problemen. Volgens Merrill zouden realistische vraagstukken uit de (beroeps)praktijk het startpunt moeten zijn voor leren. Deze vraagstukken geven betekenis aan het leren.
Vervolgens heb ik via Mural online werkvormen geïnventariseerd, die deelnemers al toepassen. Deze werkvormen zijn geordend rond deze vier principes.
Daarna heb ik nog zelf voorbeelden van activerende online werkvormen gegeven, met tussendoor opdrachten via de chat:
- Brainwriting. Bijvoorbeeld via Mural, Padlet of Lucidspark.
- Quiz (diverse tools kunnen hiervoor worden gebruikt).
- Gericht vragen stellen in de chat. Laat lerenden bijvoorbeeld reacties even vasthouden en daarna tegelijkertijd posten. Via https://wheeldecide.com/ kun je deelnemers ook gericht vragen laten stellen.
- Laat lerenden video’s maken waarin ze leerstof aan zichzelf uitleggen.
- Geef lerenden de mogelijkheid om te laten zien wat zij hebben geleerd (bijvoorbeeld via een webinar).
- Break-out room opdrachten.
- Leeractiviteiten binnen een VR-omgeving.
- Reflectievloggen.
- Studenten construeren testvragen.
- Elevator Pitch.
- Think, pair, share.
- Offline opdracht.
- Intermezzo in het veld.
- Actuele dilemma’s.
- Stellingen maken.
- Jig-saw Methode.
Ik ben daarna geëindigd met een belangrijk pedagogisch principe: besteed aandacht aan online socialisatie, naarmate je meer online leren toepast.
Hieronder vind je mijn slides:
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie