Chelsea Waite maakt in Online peer learning: A growing trend sees 2 different approaches een onderscheid tussen peer teaching en peer learning. Zij geeft ook voorbeelden van leerplatforms die beide vormen faciliteren. Waite vergeet daarbij één belangrijke toepassing van peer teaching te vermelden.
Waite geeft aan dat we lerenden veel actiever kunnen inzetten binnen het onderwijsleerproces. Zij suggereert zelfs dat lerenden het gebrek aan contact met docenten, bijvoorbeeld tijdens de coronacrisis, deels goed kunnen maken (nog even en lerenden worden ingezet om het lerarentekort te helpen oplossen).
In haar bijdrage maakt zij een onderscheid in:
- Peer teaching. Lerenden geven les aan elkaar. Via een virtuele marktplaats stelt een lerende een vraag voor extra uitleg. Een andere lerende, met meer kennis over het onderwerp, geeft (tegen betaling?) deze extra uitleg.
- Peer learning. Daarbij is sprake van samenwerkend leren en/of van het gebruik van peerfeedback. Er is geen sprake van een lerende die als ‘expert’ fungeert. Er zijn verschillende tools die gebruikt kunnen worden voor samenwerkend leren en peer feedback. Digitale leeromgevingen hebben daar vaak ook functionaliteiten voor.
Waite meent dat tools voor peer learning een beter onderscheid zouden moeten maken tussen lerenden die over expertise beschikken en lerenden die daar niet beschikken.
Chelsea Waite vergeet twee belangrijk elementen hierbij:
- Lerenden kunnen op onderdelen over meer expertise beschikken dan andere lerenden. Ze overzien echter niet het hele vakgebied. Docenten doen dat, als het goed is, wel.
- Lerenden hebben zich meestal niet bekwaamd op het gebied van didactiek. Docenten, als het goed is, wel. Je kunt dus weliswaar over vakinhoudelijke kennis beschikken, dat betekent echter nog niet dat een ander deze van jou kan leren.
Tegelijkertijd vergeet zij echter ook één belangrijke toepassing van peer teaching te vermelden. Lerenden verwerken leerstof op een actieve manier als zij deze moeten uitleggen aan anderen. Het uitleggen aan anderen kan zeer leerzaam zijn. Lerenden maken bijvoorbeeld een instructievideo of ze verzorgen een virtuele klas-sessie over de bestudeerde leerstof. Zij krijgen vervolgens vragen en feedback van andere lerenden, en van de docent.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie