Web 2.0 leren en de rol van de afdeling Leren & Ontwikkelen

Cerpoint Systems heeft een whitepaper geschreven waarin zij beschrijven hoe afdelingen Leren & Ontwikkelen (L&D) web 2.0 technologie kunnen inzetten voor werkplekleren. Zij zien voor web 2.0 een belangrijke rol weggelegd in het kader van informeel leren, als medewerkers gezamenlijk 'al werkende weg' complexe problemen moeten oplossen. Online cursussen of klassikaal leren zijn daar geen geschikte manieren van leren voor.

Door het gebruik van web 2.0 te stimuleren krijgen afdelingen L&D volgens de auteurs eindelijk een rol bij informeel leren. Deze rol vatten de auteurs van het white paper als volgt samen:

  • Het ter beschikking stellen van de geschikte tools voor informeel leren.
  • Er voor zorgen dat kwalitatief goede content wordt gebruikt.
  • Er voor zorgen dat content breed wordt verspreid en makkelijk kan worden gevonden.
  • Er voor zorgen dat communicatiekanalen open zijn, en dat expertise toegankelijk is.

De samenstellers presenteren een aanpak voor invoering die uit drie stappen bestaat:

  1. Begin met web 2.0 door het als consument te gebruiken.
  2. Ontwikkel een plan voor het gebruik van web 2.0 tools (voor welke doelen).
  3. Begin met één tool, en een duidelijke business case.

Ze pleiten er ook voor om goed na te denken over een aanleiding om web 2.0 in de organisatie te introduceren. Daarna gaan zij in op het gebruik van weblogs, wiki's en mobiele tools, in relatie tot informeel leren (met tips voor afdelingen L&D).

Het white paper is heel leesbaar geschreven, al bevatte het voor mij weinig nieuws. Aardig is wel de opsomming van mogelijke bezwaren tegen het gebruik van web 2.0 ('internet frivoliteit'), en van de rol van de L&D-afdeling (facilitator, moderator, curator en supporter). De doorsnee L&D-functionaris en de Chief Learning Officer zullen er wel nieuwe informatie in lezen, verwacht ik.

Wat mij wel opvalt is dat de auteurs de neiging hebben om 'web 2.0 learning' te formaliseren. Nu is het onderscheid formeel-informeel niet 'zwart-wit'. Maar de wijze waarop in dit rapport het organiseren van informeel leren voorop staat, vind ik opvallend.

Met dank aan mijn oud-collega Harm Weistra die mij het white paper mailde.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *