Vadim Lavrusik beschrijft tien manieren waarop universiteiten sociale media inzetten
to fulfill their missions of engaging and sharing knowledge with their constituents.
Universiteiten gebruiken bijvoorbeeld Twitter of Facebook om belangstellenden te attenderen op nieuwe publicaties. Dat klinkt niet spectaculair, maar welke Nederlandse universiteit past social software hiervoor toe?. Verder gebruikt de Stanford University bijvoorbeeld fotoalbums op Facebook als showcase voor studenten.
Een derde toepassing is het live uitzenden van seminars, vaak in combinatie met Twitter. Ook zijn er universiteiten (zoals de universiteit van Michigan) die Facebook bijvoorbeeld gebruiken voor communityvorming. Een ander voorbeeld is het gebruik van mobiele applicaties om studenten te informeren over roosterwijzigingen en dergelijke.
Daar waar de auteur over universiteiten spreekt, kun je net zo goed HBO-instelling of ROC lezen. De tien toepassingen zijn volgens mij voor meerdere onderwijssoorten relevant. Wat mij hierbij wel opvalt, is dat Facebook vaak wordt gebruikt. Vreemd is dat niet aangezien Amerikaanse studenten massaal gebruik maken van Facebook.
Dat is wel een belangrijke les: kies die media uit die je doelgroep gebruikt. Het gebruik van Twitter door Nederlandse onderwijsinstellingen zou wel eens op een mislukking kunnen uitlopen, omdat maar weinig Nederlandse jongeren Twitter gebruiken. Verder is het van belang dat je kijkt we naar het doel dat je wilt bereiken. Hyves kun je bijvoorbeeld wel gebruiken om je huidige studenten te laten communiceren met aankomende studenten (wat bij sommige opleidingen van Hogeschool inHolland gebeurt). Maar het informele karakter van Hyves past waarschijnlijk minder goed bij formele interacties tussen docent en lerende.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie