Een paar dagen blogde ik over hoe onderwijsinstellingen social software kunnen inzetten. Via Twitter attendeerde @MichaelVrijhoef mij op een artikel over de Chesterfield County schools, die bij het herontwerp van hun website hebben nagedacht over hoe zij Facebook en Twitter kunnen toepassen ten behoeve van een betere communicatie met betrokkenen (zoals ouders).
"It's important for the school system to go online where people obtain their news."
Bekijk ook de website van de Chesterfield County schools.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Het gaat verder. Niet alleen worden leerlingen via bv mobiele telefoon (twitter gebruiken jongeren niet) op de hoogte gehouden van roosterwijzigingen e.d.,
ik hoor geregeld van ouders hoe ze via moderne communicatiemiddelen op de hoogte worden gehouden van het gehele wel en wee van hun kind op school. Heel eerlijk gezegd: ik zou daar als kind/tiener helemaal gék van zijn geworden. School was een domein waar je vader en moeder nu eens níet de hele tijd meekeken. Ik vraag me soms wel eens af of kinderen vandaag de dag nog wel een beetje zelfstandig kunnen opgroeien, zonder dat hun ouders hen via allerlei communicatiemiddelen continu in de nek hijgen. Via de mobiele telefoon weten ze altijd waar hun kind is, via de cijferlijsten of internet weten ze precies hoe het met de voortgang op school is, via het leerdossier weten ze welke eventuele aantekeningen hun kind heeft en via Facebook/Hyves weten ze precies wie de vrienden van hun kinderen zijn. Is de eerste webcam-verbinding tussen klaslokaal en thuis al gesignaleerd? Ik hoop van harte van niet, maar ik ben er bang voor.