Gisteren heb ik tijdens de ‘leerdag’ van MBO Amersfoort twee keer een interactieve online presentatie verzorgd over ‘eigentijds onderwijs en blended learning’.
Na twee openingsvragen ben ik kort ingegaan op blended learning. Ik heb de deelnemers ook gevraagd welke factoren volgens hen het meeste beïnvloeden hoe een ‘blend’ vorm krijgt (doelgroep, vakgebied, enzovoorts).
Vervolgens ben ik ingegaan op vijf didactische principes waarvan we weten dat ze effectief zijn, en de wijze waarop je leertechnologie kunt gebruiken om die principes te faciliteren:
- Laat leerstof actief verwerken (o.a. via oefenen met game-elementen en break-out room sessies).
- Voorkennis activeren. Ik heb de aanwezigen laten nadenken over de vraag: wat zijn effectieve manieren om voorkennis te activeren?
- Geef duidelijke, gestructureerde en uitdagende instructie (bijvoorbeeld door gebruik te maken van een infographic).
- Toetsing als leer- en oefenstrategie (o.a. het exit ticket).
- Gebruik feedback (bijvoorbeeld gesproken feedback).
Ik heb ook gevraagd hoe uitvoerbaar en hoe relevant bepaalde online werkvormen op het gebied van actief verwerken voor de aanwezigen zijn.
Daarnaast ben ik stil blijven staan bij de vraag: hoe kunnen we de pedagogische relatie tussen docenten en lerenden vormgeven, als we meer gebruik maken van leertechnologie?
Dat kan bijvoorbeeld door ruimte te creëren voor sociale interactie (niet-taakgebonden). Bijvoorbeeld door eerder in te loggen of langer te blijven ‘hangen’ in een live online sessie (dan stellen mensen vaak vragen).
Of door aanwezig en zichtbaar te zijn. Bijvoorbeeld door af en toe een kort videobericht voor lerenden achter te laten. Of door via een video te reageren op online discussieopdrachten. Of bel lerenden tussendoor eens op.
Blended learning is m.i. onlosmakelijk verbonden met eigentijds onderwijs. Door gebruik te maken van leertechnologie kun je een activerende didactiek faciliteren en de kwaliteit van je onderwijs versterken. Verder kun je onderwijs ook meer flexibel maken met behulp van leertechnologie. Verder is binnen eigentijds onderwijs m.i. aandacht voor didactiek en pedagogiek die gebaseerd zijn op (onderwijs)onderzoek.
Hieronder vind je mijn slides:
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie