Voor welk probleem op het gebied van onderwijs en opleiden is blockchain-technologie een oplossing?

De huidige coronacrisis heeft veel nadelen en beperkingen. Eén van die nadelen is dat we op het gebied van leren, opleiden en onderwijs met name oog hebben voor de bijdrage van bestaande technologieën aan de huidige problemen, en onvoldoende kijken naar de potentie van nieuwe technologieën voor de uitdagingen van de nabije toekomst. Blockchain is zo’n technologie.

In Blockchain could help colleges like ASU provide better, more secure online education interviewt Bill Detwiler voor ZDNet Donna Kidwell. Zij is CTO van de Arizona State University (ASU). De ASU is één van de universiteiten met grote ambities op het gebied van online leren. Binnen vijf jaar wil men honderdduizend online lerenden ingeschreven hebben.

Daarbij gaat men ervan uit dat lerenden steeds vaker onderwijs volgen aan meerdere instellingen. Lerenden volgen niet uitsluitend vierjarige lineaire paden, maar verzamelen vaak gedurende een langere tijd diverse (micro-)certificaten bij verschillende instituten. Dit brengt normaliter het nodige administratieve werk met zich mee. Beveiliging, draagbaarheid, transparantie, vertrouwen en privacy zijn daarbij belangrijke aandachtspunten.

Blockchain speelt een belangrijke rol bij de aanpak van deze aandachtspunten. Blockchain is een decentraal opgezette database waarin blokjes met opeenvolgende en onveranderlijke gegevens worden opgeslagen. De Bitcoin is waarschijnlijk de bekendste toepassing.

Blockchain en een publiek grootboek in combinatie met technologie voor identiteitsmanagement kunnen instellingen helpen om “transparant vertrouwen” op te bouwen op het gebied van het studentendossier. Blockchain stelt instellingen in staat om die gegevens te verzamelen en een gegevensbestand te creëren dat draagbaar is. De blockchain bevat dan microcertificaten waarvan duidelijk is wie deze heeft afgegeven en wat lerenden daarvoor hebben moeten doen. Dankzij blockchain zijn instellingen in staat om de authenticiteit van het dossier te verifiëren terwijl lerenden zich verplaatsen van instelling tot instelling. De lerende kan bepalen wie inzage heeft in het eigen dossier. Dit verlaagt de administratieve last. Het risico op diplomafraude wordt er veel kleiner door. De lerende kan altijd en overal aantonen over welke certificaten ooit heeft behaald.

Dit betekent volgens Kidwell dat blockchain een oplossing biedt voor een reëel bestaand probleem. Er is sprake van een duidelijke business case. De waarde van blockchain is gemakkelijk aan te tonen. Tenzij lerenden toch nog vooral lineaire paden volgen, bij één en dezelfde instelling.

 

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *