De Brittanica is hip!

De Online Brittanica was lange tijd de risee van het internet. Menig web 2.0-adept voorspelde dat deze op expertkennis gebaseerde online encyclopedie snel achterhaald zou worden door 'wisdom of crowd'-concepten zoals de Wikipedia. Maar wat blijkt:

  • De Brittannica behoort tot de tien meest hippe merken van Groot-Brittannië. Zij zijn in een jaar tijd maar liefst negentien plaatsen gestegen op de Brand ranking.
  • Deze encyclopedie heeft -naar het schijnt- nog steeds 40 miljoen abonnees die jaarlijks bereid zijn om 50 pond te betalen voor toegang.

Nikos Mourkogiannis zoekt in How Britannica Defied the Odds een verklaring voor dit succes. Hij denkt dat dit komt doordat de Brittanica zich sterk focust op een duidelijk doel (purpose; waartoe zijn wij op aarde?): excellentie leveren.


However, Britannica chose to stick to its purpose of excellence. It allowed others to provide us the news, reach mass audiences and readerships, or, in the case of Wikipedia, use information to build a community of readers and contributors. As the industry continued to change , Britannica stayed focused, setting the standards on excellence in information.


Doelgerichtheid is volgens Moutkogiannis essentieel voor bedrijfssucces, binnen alle bedrijfstakken (terwijl advantage vooral binnen specifieke branches werkt). Overigens gaat dit volgens de auteur niet samen met lage kosten, en grootschaligheid (hoeveel 40 miljoen abonnees nu ook bepaald niet een gering aantal vormen).

Nikos Mourkogiannis beschrijft ook hoe de Brittannica de laatste jaren is omgegaan met vernieuwingen. Uit deze casus blijkt dat hierbij geen sprake is van transformatie, maar van meer incrementele veranderingen. Er worden jaarlijks overigens nog steeds 10 duizend exemplaren van de papieren versie verkocht, al gaat dat niet meer via handelsreizigers.

Mourkogiannis gaat volgens mij aan één belangrijk aspect voorbij: de doelgroep, de mensen. Potentiële gebruikers van online encyclopedieën 'ontwikkelen' zich niet in hetzelfde tempo als de technologieën waarover zij kunnen beschikken, inclusief de onderliggende concepten. Menig informatiezoeker is niet bereid 'expertkennis' te vervangen door 'wijsheid van menigten'. Omdat men niet om kan gaan met de tools, de massa informatie en/of omdat men niet bereid is de noodzakelijke culturele verandering te ondergaan (het concept 'user generated content'  waarderen).

Ik verwacht dan ook dat meerdere modellen en concepten voorlopig nog wel naast elkaar zullen blijven bestaan (ook al omdat bepaalde kennis wellicht nooit door een menigte kan worden gegenereerd).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Een reactie

  1. Een schitterend voorbeeld in het discours over het voortbestaan van de papieren boeken. Hiernaar wil ik vast nog verwijzen.
    En jouw zienswijze vanuit de doelgroep: een geweldige zet in de discussie. Daaraan had ik nog niet gedacht. Ik geef jou helemaal gelijk. Britannica: zou die oude merknaam met de klank van een klok ook niet decennialang blijven nazinderen in het collectieve geheugen?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *