ABC: ontwerpmodel voor blended en online learning

Dankzij Sibrenne Wagenaar werd ik onlangs geattendeerd op het ABC-model. Dit is een handzaam model dat je kunt gebruiken om blended en online learning in betrekkelijk korte tijd te ontwerpen. Het model is m.i. generiek van aard, en toepasbaar op onderwijs en leren in arbeidsorganisaties.

ABC staat voor ‘Arena Blended Connected’. Dit model is ontwikkeld binnen UCL, één van de achttien universiteiten in London. Het model stelt je in staat binnen anderhalf uur door middel van een storyboard een ontwerp voor blended learning te ontwikkelen. Normaliter gebeurt dat face-to-face. Je vindt op hun website echter ook veel hulpmiddelen waarmee je online kunt werken aan een ontwerp.

Het ontwerp kan zich richten op een module of op een sessie. Dit zijn de stappen in het model:

  • Kijk naar de leeruitkomsten van de module/sessie.
  • Formuleer in 140 tekens wat de essentie is van de module/sessie.
  • Wat zijn de ‘learning types’ die in de module worden gebruikt? Hoe leren lerenden? UCL baseert zich hierbij op het befaamde ‘Conversational Framework’ van hoogleraar Diana Laurillard. Zes leertypes staan centraal in het ABC-model. Je kunt bijvoorbeeld via een spinnenweb aangeven in welke mate de leertypes worden gebruikt.
  • Denk er over na in welke mate dat je denkt dat binnen de module/sessie asynchroon of synchroon online wordt geleerd.
  • Bedenk digitale alternatieven voor ‘conventioneel’ doceren en leren. Maak een planning van die activiteiten. Je geeft daarbij ook aan welke tools je gebruikt (bij UCL maken ze o.a. gebruik van Moodle en BlackBoard Collaborate). Zie bijvoorbeeld deze pagina met ’tool wheels’. Deze stap vraagt om kennis over effectief leren en verdieping in de context. Immers, wat effectief is bij volwassenen, is niet altijd effectief voor jongeren (bijvoorbeeld omdat een groter beroep wordt gedaan op zelfregulering).
  • Maak opnieuw een spinnenweb waarin je beschrijft in welke mate de leertypes worden gebruikt. Ben je tevreden over de mate waarin de leertypes worden toegepast.
  • Maak een actieplan waarin je beschrijft welke aanpassingen jij met prioriteit gaat aanpakken.

Voorbeeld spinnenweb

De zes leertypes zijn:

  1. Acquisitie, verwerven (luisteren, lezen, kijken).
  2. Samenwerken (discussiëren, samen oefenen, samen produceren).
  3. Discussiëren.
  4. Onderzoeken (verkennen, vergelijken, analyseren, bekritiseren, reflecteren).
  5. Oefenen (bijvoorbeeld opdrachten maken, taken uitvoeren, formatief evalueren, feedback krijgen).
  6. Produceren (creëren van modellen, essays, ontwerpen, video’s, enzovoorts).

De website bevat ook een voorbeeld hoe een hoorcollege van een uur is veranderd in vier online activiteiten:

  • Tekst lezen en nadenken over vragen.
  • Video bekijken.
  • Quiz of Q&A-forum in Moodle gebruiken om te checken of het geleerde is begrepen.
  • Live online discussie in BlackBoard Collaborate, Zoom of MS Teams.

Het model is oorspronkelijk ontwikkeld voor het ontwerpen van blended learning. Dit heeft ongetwijfeld te maken met de visie van UCL op leren en opleiden. De systematiek is echter generiek, en ook te gebruiken bij volledig online leren. De samenstellers hebben de volgende handzame principes geformuleerd als je volledig online leren moet toepassen:

Bron: https://blogs.ucl.ac.uk/abc-ld/abc-online-in-context/

De website bevat zeer veel informatie en hulpmiddelen die je kunt gebruiken bij een ontwerp.

In deze video wordt het ABC-model geïntroduceerd:

Zie ook: ABC to VLE

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *