Virtual reality gebruiken om te leren omgaan met laaggeletterdheid

Mijn eerste echte baan was bij het toenmalige Educatief Centrum Noord- en Midden-Limburg, op het gebied van voorlichting in het kader van het Internationaal Jaar van de Alfabetisering (1990). Nederland kende ook toen veel volwassenen die moeite hadden met lezen en schrijven. In die tijd beschikten we niet over internettechnologie om bijvoorbeeld zorgverleners te ondersteunen laaggeletterdheid aan te kaarten. Nu wel.

The Simulation Crew heeft bijvoorbeeld samen met HAN en GGD Gelderland Zuid een VR applicatie gemaakt waarmee zorgverleners vaardigheden om te leren omgaan met laaggeletterdheid in een realistische en veilige omgeving kunnen trainen.

Zorgvragen kunnen namelijk te maken hebben met laaggeletterdheid. Het bespreekbaar maken is lastig omdat de personen in kwestie zich hiervoor vaak schamen. Als zorgverlener moet je er dan niet om heen draaien, maar laaggeletterdheid bespreekbaar maken, zo stellen de samenstellers.

Binnen de VR applicatie zijn twee scenario’s uitgewerkt. Bijvoorbeeld van een jonge vrouw met overgewicht die een diëtiste bezoekt. Met de applicatie leert de zorgverlener zich in te leven en door te vragen.

De applicatie is ontwikkeld binnen een platform waarin wordt gebruik gemaakt van spraakherkenning. Deelnemers maken gebruik van vrije spraakinvoer waardoor een zo authentiek mogelijke gesprekssituatie ontstaat. De applicatie neemt ook non-verbale signalen mee (bijvoorbeeld oogcontact).

Een online dashboard biedt zicht op de resultaten.

Deze video geeft een indruk:

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *