Afgelopen dinsdag en vandaag heb ik op verzoek van het Summa College een webinar verzorgd over hoe je het leerzame karakter van blended learning kunt versterken.
Het webinar startte met twee vragen waarmee ik de voorkennis over blended learning wilde activeren. Verder wisselden korte inleidingen en vragen/stellingen/quiz/vragen van deelnemers elkaar af. Ik ben geëindigd met een samenvatting en een exit-ticket.
De inhoud bestond uit de volgende onderdelen:
- Blended learning. Korte introductie (waar heb ik het over?)
- Blended learning? Hoe? (keuzes maken)
- Ontwerpcriteria beïnvloeden hoe blended learning vorm krijgt. De coronacrisis leidt tot andere keuzes ten aanzien van een aantal ontwerpcriteria. Ik heb de aanwezigen gevraagd naar een aantal van keuzes.
- Is ‘blended learning’ effectief? Ja, mits je onder meer zorgvuldige aandacht besteed aan het ontwerp en de didactiek. In de praktijk blijkt blended learning echter niet altijd effectief te zijn. Kijk naar wat we weten over wat werkt op het gebied van effectief onderwijs en pas die principes toe bij blended learning.
- Hoe kan leertechnologie onderwijs en opleiden dan versterken, verbeteren, vernieuwen en veranderen (maar let wel op effectiviteit)?
- Gebruik bouwstenen voor een effectieve didactiek als kader (Wijze lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek en First Principles of Instruction). Ik heb dat geïllustreerd aan de hand van zeven principes:
1. Gebruik leertechnologie om lerenden leerstof actief te laten verwerken.
2. Gebruik leertechnologie om realistische problemen als startpunt van het leren te maken.
3. Gebruik leertechnologie om voorkennis te activeren.
4. Gebruik leertechnologie om een duidelijk gestructureerde en uitdagende instructie te verzorgen.
5. Gebruik leertechnologie voor toetsing als leer- en oefenstrategie.
6. Gebruik leertechnologie om lerenden het geleerde te laten toepassen.
7. Gebruik leertechnologie om lerenden het geleerde te laten integreren in het dagelijks leven.
Elk principe heb ik toegelicht aan de hand van voorbeelden.
Zie ook:
- Wijze lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek versterkt met behulp van leertechnologie.
- David Merrill’s First Principles of Instruction versterken met behulp van leertechnologie. Principe 4: leren wordt bevorderd als lerenden worden aangemoedigd om de nieuwe kennis of vaardigheid in hun dagelijks leven te integreren
- Wat zijn eigenschappen van asynchroon en synchroon online leren?
Hieronder vind je mijn slides:
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie