De wereld is open, volgens Curtis Bonk

Curtis Bonk profileert zich steeds sterker als pleitbezorger voor open education (lees hier, hier en hier voor eerdere posts). Inside Higher Ed interviewt Bonk naar aanleiding van zijn boek "The World is Open".

In het interview benadrukt hij niet alleen het fenomeen dat leerstof steeds meer vrij verkrijgbaar is maar ook dat mensen, waarmee je kunt leren, beter bereikbaar zijn geworden dankzij nieuwe technologieën. Hij stelt ook:


The main words with this openness are opportunities, choice, flexibility, empowerment, and, ultimately, freedom to learn.

Bonk benadrukt in dit interview dat open education niet per definitie betekent dat de toegankelijkheid van het onderwijs wordt vergroot (niet iedereen heeft bijvoorbeeld toegang tot internet). Bovendien is nog steeds vaak pas sprake van een civiel effect als je een diploma behaalt.

Het interview bevat meer interessante informatie. Bonk verwacht bijvoorbeeld ook dat steeds meer oudere studenten zullen deelnemen aan hoger onderwijs, omdat zij een leven lang moeten leren (om bij te blijven) en omdat zij toegang blijven houden tot leerstof (en zo gemotiveerd blijven om te leren). Ook gaat hij in op de toenemende diversiteit aan docenten, die zal ontstaan.

Op zijn eigen blog vind je ook andere verwijzingen naar interviews en besprekingen van het boek.

Het boek is te verkrijgen als e-book (voor bijna 16 dollar) of als gewoon boek (voor bijna 20 dollar). Ik denk dat ik het boek niet koop. De essentie van inhoud is al elders op internet toegankelijk….

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *