De bijdrage Student Perceptions of a Course Taught in Second Life stond al langer op mijn 'te lezen' lijstje. Catheryn Cheal beschrijft hierin dat virtuele werelden de potentie hebben van video games, als het gaat om het kunnen motiveren van lerenden. Tegelijkertijd kunnen deze omgevingen ook belemmerend werken voor leren als lerenden door het 'spelkarakter' niet het gevoel hebben te leren.
Cheal heeft het gebruik van Second Life (SL) met een kleine groep studenten geëvalueerd. Eén opvallende bevinding is bijvoorbeeld dat lerenden vrij weinig moeite leken te hebben met SL. Althans 60% van de lerenden wisten hun avatar binnen een uur te bouwen, terwijl ongeveer 40% daar maximaal 2-3 uur over deed. Persoonlijk vind ik dat behoorlijk lang. Technische problemen (zoals trage computers) kwamen overigens vrij veel voor.
De lerenden uiten forse kritiek op SL, ook al zien zij veelbelovende mogelijkheden voor mondiale communicatie en het creatief kunnen creëren. Vernietigend is echter de uitkomst dat 14 van de 15 lerenden aangaf geen cursus meer binnen SL te willen volgen.
Catheryn Cheal probeert een verklaring hiervoor te vinden. Behalve problemen met techniek en interface, zijn volgens haar het cursusontwerp en de perceptie van leeromgevingen hier debet aan.
their expectations that the course would be easy and fun were not met when the final project proved to be more difficult than expected.
In een vervolgcursus zal Cheal daarom meer streven naar afwisseling tussen lezingen, discussies, leeswerk (conceptueel materiaal) en werken binnen een virtuele wereld. Daarmee probeert zij SL van het frivole karakter te ontdoen.
Ondanks de beperkte groep lerenden, die deel hebben genomen aan deze studie, levert dit artikel een belangrijk inzicht op: niet alleen onderwijsgevenden associëren virtuele werelden (en games) met "Spielerei", ook lerenden kunnen moeite hebben leren binnen deze omgevingen 'serieus' te nemen.
Verder onderzoek zal uit moeten wijzen of de oplossing ligt in het curriculumontwerp waarbij een applicatie als SL niet zo zeer een leeromgeving is, maar eerder een onderdeel vormt van een krachtige leeromgeving. Een mogelijke conclusie is ook dat het paradigma 'cursus' minder goed past bij een virtuele wereld.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie