Scholen moeten serendipiteit stimuleren

Je bent je RSS-feeds aan het scannen, je ziet twee berichten met interessante ideeën, die je weet te verbinden waardoor nieuwe kennis ontstaat. Dat is een voorbeeld van 'toevallig leren', dat serendipiteit wordt genoemd.

Tom Woodward beschrijft een voorbeeld van dit fenomeen voor biologie. Op ontdekkingstocht in de natuur, waarbij je veel leert. Volgens Woodward zouden onderwijsinstellingen zich juist daar op moeten richten:


I want them to create more opportunities for teachable moments, more chances for kids to follow their passions and interests, more pathways and more flexibility. I want schools orchestrating chances for serendipity.


De praktijk is helaas anders, constateert Woodward. Individualiteit en spontaniteit worden de kop ingedrukt, standaardisatie komt er voor in de plaats.

Een mooie, bevlogen, bijdrage die aansluit op mijn opvattingen over krachtige leeromgevingen die lerenden zouden moeten prikkelen en faciliteren om te leren. Ik vermoed overigens dat Woodward standaardisatie opvat als 'onderwijs als eenheidsworst'. Bepaalde standaarden zijn echter handig, zo niet noodzakelijk (denk aan het protocol http waardoor we kunnen browsen).

Via Stephen Downes.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

4 reacties

  1. Een manier van leren waar ik erg aan moet wennen. Tijdens de middelbare school en deels mijn huidige HBO opleiding moet je inderdaad doen wat de school goed vind en niet wat je zelf interessant vind.
    Nu ik echter twee weken lessen volg van Denkbeeldhouwer (zie hierboven) begin ik er aan te wennen en ik vind het zo wel fijn. Het zelf stimuleren van eigen interesses maakt het leuker om iets uit te zoeken of te doen. Ik ben benieuwd hoe de rest van het semester verloopt.

  2. @Denkbeeldhouwer: Ja, ik heb je opdracht gezien. Maar ik weet niet of dat valt onder serendipiteit.
    @domakesaythink: op deze manier leren, verschilt sterk van de ’traditionele’ manier. Docenten moeten meer loslaten en faciliteren (en stimuleren). Studenten zijn dat niet gewend en moeten wennen. Leuk dat jij als student reageert. Succes.

  3. @wrubens Ik kan je verzekeren dat dit 100% serendipiteit is, omdat ik zo te werk ga.
    Ik kom vorige week een twitterbericht tegen over de documentaire van Eric Kessels, in de eerste bijeenkomst geeft een student aan zich meer in reclame te willen verdiepen. 1 + 1 = 2. Ik kan de student de video aanraden, maar bedenk me opeens dat ik, wanneer ik er een gewoonte van maak, ik een format heb voor een nieuwe werkvorm, het persoonlijk tentamen. Morgen zal het tentamen afgenomen worden, ik hou je op de hoogte.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *