MERLOT film laat zien wat met SL kan

Kerry Johnson blogt over een filmpje van MERLOT, over hun campus op Second Life (SL). MERLOT is een Amerikaanse organisatie die open educational resources verzamelt en toegankelijk maakt.

Het filmpje laat zien dat MERLOT de universiteit van Oregon in SL heeft nagebouwd. Tegelijkertijd hebben zij ook voorzieningen gecreëerd die 'in het echt' niet bestaan. Denk daarbij aan een applicatie op een voetbalveld waarmee je een nanomolecule kunt bestuderen, of aan een discotheek ter ontspanning. Johnson schrijft hierover terecht:


I am not a fan of re-creating bricks and mortar buildings and rows of seats facing front to a lone figure in front of a whiteboard – however the narration explains the pedagogy behind it as well as the other areas of the campus.


Ik vind ook dat je bij SL vooral moet kijken naar de didactische eigenschappen van deze omgeving, die meerwaarde hebben ten opzichte van andere applicaties. SL is best een hoogdrempelige applicatie (leercurve, technisch). Je moet dus goed nadenken over de toegevoegde waarde ervan. 

Onderstaand filmpje roept bij mij daarom gemengde gevoelens op:

  • De manier waarop zij gebruik maken van een collegezaal heeft didactisch weinig toegevoegde waarde ten opzichte van virtual classroom-tools als Elluminate of DimDim. Er wordt gebruik gemaakt van text chat, spraak en een whiteboard. Ik heb geen zicht op de gemaakte ontwikkelkosten versus de eventuele licentiekosten van een virtual classroom. Wellicht dat daar de toegevoegde waarde in zit.
  • Zij laten lerenden op afstand samenwerken. Ook hierbij is het de vraag of SL daarbij toegevoegde waarde heeft boven een elektronische leeromgeving of social networking tools.
  • De campus bevat een hele traditionele bibliotheek. Door op een boek te klikken kunnen lerenden de tekst bestuderen. Ok: je navigeert gemakkelijker door een zichtbare boekenkast, dan door een mappenstructuur. In het filmpje wordt dan ook gesproken van het ondersteunen van leren via gestructureerde en niet-gestructureerd paden. Maar een boek lezen via SL? Hoe verzin je het.
  • Positiever ben ik over de wijze waarop zij lerenden kennis laten maken met het nanomolecule. Je kunt dit abstracte object van verschillende kanten bestuderen, en animaties bekijken.
  • Ik ben ook te spreken over de manier waarop MERLOT een leiderschapstraining via een rollenspel met scenario's vorm heeft gegeven. Dat is levensechter dan in een 2D omgeving.
  • De campus ziet er verder erg mooi uit. 

Al met al illustreert dit filmpje wel wat mogelijk is binnen SL.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *