Gaming in het onderwijs moet ook leiden tot beter leren

Aanstaande vrijdag mag ik een Pecha Kucha verzorgen tijdens het seminar "Connected classrooms", van de PICNIC YOUNG. De aftrap wordt verzorgd door Katie Salen. Salen is Amerikaans expert op het gebied van gaming. Ik moet eerlijk zeggen dat ik tot voor kort nog nooit van haar had gehoord. Mede daarom viel mij High-Tech Simulations Linked to Learning op (via Spotlight on Digital Media and Learning). Salen komt hierin kort aan het woord.

Het artikel gaat over het Situated Multimedia Arts Learning Lab, een initiatief dat simulaties en games in het onderwijs wil incorporeren. Het artikel bevat diverse voorbeelden waaruit blijkt dat leren met behulp van games en simulaties motiverend kan zijn, en dat lerenden hiermee actief leren.

De auteur geeft ook aan dat games en simulaties steeds vaker worden gebruikt, maar waarschuwt eveneens dat het er vooral om gaat betere manieren van leren te ontwikkelen. Ook wordt het belangrijk gevonden dat games aansluiten bij wensen van onderwijsgevenden Hetgeen, zo geeft men toe, lang niet altijd het geval is. Daarnaast is deze manier van leren lang niet altijd en overal geschikt voor. Ook verhouden ontwikkelde games zich niet altijd tot traditionele curricula.

Katie Salen komt aan het eind van de bijdrage aan het woord. Zij is betrokken bij Quest to Learn, een initiatief waarbinnen zoektochten plaatsvinden die thematisch van aard zijn (vakoverstijgend). Volgens Salen is deze manier van leren belangrijk. Want:


Games are what kids do,” Ms. Salen said. “It’s this deeply imaginative space that kids love.”

De website van Quest to Learn is zeker een bezoek waard. Je vindt er onder meer uitgebreide informatie over de onderliggende didactiek, en voorbeelden van uitgewerkte leeractiviteiten. 

Ik had begrepen dat Salen vooral thuis is op het gebied van gaming. Niets lijkt minder waar. Leuk.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Een reactie

  1. Interessant artikel! Zeven weken geleden ben ik begonnen met een promotie-onderzoek naar hoe het toepassen van computersimulaties het beste ondersteund kan worden in een educatieve setting. Het onderzoek bevindt zich dus nog in een pril stadium, maar wie ondanks dat geïnteresseerd is in mijn beginstappen: http://bit.ly/discussim (Wilfred, nog bedankt voor die Cloudworks-tip!).

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *