Op zoek naar een applicatie voor beleidsplanning (help)

Op mijn werk werken we met een strategisch meerjarenbeleid dat wordt vertaald in doelstellingen per jaar voor de verschillende organisatieonderdelen. We werken met doelen die voor meerdere sectoren/diensten gelden, maar ook met doelen die specifiek bij een organisatieonderdeel horen.

Ik ben op dit moment op zoek naar een geschikte webbased applicatie waarmee je de voortgang van dit proces kunt vormgeven en monitoren. Daarnaast is het belangrijk dat de tool een gebruikersvriendelijke, flexibele, rapportagefunctie heeft. Een andere 'must have' is: als je een bepaald doel op centraal niveau bijstelt, moet dit automatisch gevolgen hebben voor de organisatieonderdelen die hiermee van doen hebben.

Als je het met mensen hierover hebt, valt snel de naam 'MS Projects'. Maar dit programma is volgens mij vooral bedoeld voor projecten die je tot in detail kunt uitwerken (tijd, resources, mijlpalen).

Bovendien vind ik MS Projects nogal complex (vooral als je achteraf wijzigingen wilt aanbrengen). De tool die ik zoek, moet te gebruiken zijn door beslissers (en hun naaste medewerkers) die geen twee dagen op cursus gaan om een pakket te leren gebruiken.

Iemand een gouden tip?

Open source is wenselijk. Gebruikersgemak is belangrijker. Indien mogelijk via Software as a Service.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

12 reacties

  1. Wilfred,
    Ik zou in dit geval naar Zoho Projects kijken (http://projects.zoho.com/home.na). Had je zelf waarschijnlijk ook al aan gedacht, maar voor de veiligheid…
    Ik heb zelf (in mijn tijd als projectmanager bij IBM) vrij veel met MS Project gewerkt, maar dat lijkt me inderdaad overkill voor wat jij aangeeft te willen.

  2. Voor dit doel heeft de Hanzehogeschool een aantal jaren geleden een applicatie laten ontwikkelen die we intern het Management Dashboard noemen. De must haves zitten er zeker in, maar het is voor zover ik weet niet open source en zeker niet SaaS. Ik denk dat de ervaringen van de Hanze hiermee zeker van waarde voor je zullen zijn. Als je wilt kan ik je in contact brengen met een collega die alles van ons Management Dashboard weet. Stuur me maar een mailtje dat ik kan doorsturen.

  3. Wilfred,
    Een andere optie wellicht:
    In het kader van een SURF project hebben ArtEZ, INHOLLAND en Fontys gewerkt aan digitale portfolios t.b.v. de kwaliteitszorg. In SharePoint zijn drie versies van deze portfolios gerealiseerd. Op de good practices site van Surfspace kan je meer lezen: http://www.surfspace.nl/nl/GoodPractices/Pages/Digitaalopleidingsportfoliovoorkwaliteitszorg.aspx.
    Deze tools leveren geen directe ondersteuning voor kwantificering en vinklijstjes. Het gaat om het definieren van beleid op instellingsniveau, en vervolgens de uitwerking en realisatie daarvan op alle niveau’s.
    Dat de tooling primair opgezet is t.b.v. accreditaties doet niet af aan de secundaire, maar belangrijke doelstelling om continu kwaliteitszorg (i.e., monitoring van beleidsimplementatie) vorm te geven.
    Als je meer wilt weten, stuur me een mailtje.

  4. Professionele projectmanagers werken meestal gewoon met Excel. Alle taken er in en dan zorgen dat die taken worden uitgevoerd. Gewoon door overal achteraan te zitten. Want mensen komen alleen in beweging als een ander gaat duwen.
    Een oplossing die ik goed heb zien functioneren en naar mijn idee ook voor beleid zou kunnen werken is het gebruik van een webbased issuetracker. Alle doelen en taken er in, uitdelen, volgen en bijstellen. Communicatie verloopt dan webbased en via e-mail. Het grote voordeel is dat niets meer kwijt is. Alles staat in het systeem, inclusief alle communicatie, follow-ups, planning en voortgang. Opzet en configuratie kan een flinke klus zijn, maar dat komt vooral omdat het in algemene zin vaak moeilijk is beleid te formuleren en om te zetten (te formaliseren) in concrete taken. http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_issue_tracking_systems en (willekeurig voorbeeld) http://www.atlassian.com/software/jira/ Als je een concrete case wil heb ik wel een kontaktpersoon voor je.

  5. Hallo Wilfred,
    Ik gebruik zelf Project X op Apple voor dit soort dingen. Eenvoudig in gebruik (zeker eenvoudiger dan MS Project), en met handige rapportages. De voortgang van zaken is simpel te publiceren via een portal en er zitten ook goede voortgangsrapportages in.

  6. @allen: hartelijk dank voor de suggesties. Ik heb huiswerk te doen. Een aantal suggesties komt op mij wel over als MS Projects-achtig. Maar ik ben benieuwd.
    @david Berg: de url werkt niet.

  7. Aanvulling: Collabtive ziet er beter uit dan ProjectPier. Heb ze nog niet functioneel vergeleken. Ff zoeken. Ik vind:
    “… We too have tried Collabtive for our project management needs. However, we then moved to the open-source (free) ProjectPier.
    ProjectPier, in our opinion, is more developed and better functioning. It is more customizable and has more features, almost the same features offered as Basecamp without the cost. ProjectPier is also just as easy to install as Collabtive.
    But either way, both Collabtive and ProjectPier are fabulous assets for clients to manage their projects with the design team….”
    Dit lees ik in het commentaar op ‘Organize Your Team with Collabtive‘.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *