Vanmiddag ben ik betrokken geweest bij een studiemiddag voor docenten, over "Leren in een ICT-rijke omgeving". Tijdens deze studiemiddag hebben de begeleiders elk een voorbeeld laten zien over hoe je met behulp van technologie het onderwijs kunt vernieuwen of verbeteren. Daarbij ging het er vooral om relatief eenvoudig toe te passen ICT te gebruiken.
Ik heb het gehad over webquests. Om het één en ander te illustreren heb ik geprobeerd de inhoud van de studiemiddag in de vorm van een webquest vorm te geven. Overigens gaat de webquest veel dieper dan de studiemiddag.
De cursisten moeten een presentatie, video of een notitie maken waarin zij aangeven hoe zij hun curriculum kunnen vernieuwen en/of versterken met behulp van ICT. Als kader bied ik de cursisten het Technological Pedagogical Content Knowledge-model aan. Maar men kan hiervoor ook andere bronnen gebruiken. Ik heb bewust niet gekozen voor een hele open zoektocht (om cursisten tijd te besparen). De bronnen die ik aanbied, bestaan meestal wel uit verzamelsites (waaruit cursisten zelf keuzes kunnen maken). Ook heb ik doelbewust gekozen voor een template dat vrij verkrijgbaar is op internet (ter illustratie van wat mogelijk is).
Deze webquest illustreert -hoop ik- ook wat de gevolgen zijn voor het onderwijs (zie het docentenonderdeel). De face-to-face bijeenkomsten worden vooral procesmatig ingevuld. Wat betreft het beoordelen let ik vooral op het in de praktijk kunnen brengen van het geleerde, en op de argumentatie. Ik probeer subjectiviteit bij het beoordelen te reduceren door gebruik te maken van twee beoordelaars (wat wel kostbaar is).
Vanwege de tijdsinvestering heb ik de vormgeving sober gehouden.
Wil je zelf de webquest gebruiken? Ga je gang. Aangezien deze webquest is ontwikkeld in het kader van een project van het Ruud de Moor Centrum, valt dit product onder de licentie van het Ruud de Moor Centrum (ongeveer vergelijkbaar met Creative Commons). Heb je op- of aanmerkingen? Dan hoor ik die ook graag. Wellicht komt er versie 2.0 van deze webquest.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Complimenten! Doordat je nu een webkwestie inzet en toch de leefwereld van de deelnemer (in deze de docent) weet te raken, wordt er een dubbelslag gemaakt. Wat je van je leerlingen verwacht….Erg bruikbaar, want met name digitale didactiek raakt wel eens ondergeneeuwd in techniek. Docenten hebben direct het instrument in handen om ook voor leerlingen te gebruiken. Zo makkelijk te gebruiken tool, jammer dat er niet veel meer van zijn. Ga er zeker melding van maken en misschien ook wat Pimpen 🙂
Wellicht aardig te vermelden is dat we vorig jaar een literatuurstudie hebben gepubliceerd over WebQuests. We hebben in het verleden veel WebQuests en talenquests ontwkkeld voor innovatieve projecten maar we kwamen erachter dat er nauwelijks onderzoek had plaats gevonden (Bernie Dodge vond het eerlijk gezegd niet nodig).
De studie is uitgevoerd door Eliane Segers van de Radbout Universiteit.
Je kunt het gratis downloaden via http://www.slo.nl/webquest
@karinwinters: dank voor het compliment
@Marco Zocca: dank voor de aanvulling