Op de weblog van Graham Attwell laat hij een stagiaire -ik vermoed zijn dochter- aan het woord over de relatie tussen persoonlijke leeromgevingen en het werk van Lev Vygotsky (één van de grondleggers van het social constructivisme). Daarbij gaat het met name om:
- De zone van naaste ontwikkeling (die voor elke lerende anders kan zijn).
- De methode van het geleidelijk afbouwen van de mate van begeleiding (scaffolding; ontwikkeld op basis van Vygotsky's denkbeelden).
- Leren dat plaatsvindt via sociale interactie.
Een persoonlijke leeromgeving biedt lerenden de mogelijkheid om hun eigen leren te organiseren, waarbij sociale netwerken kunnen fungeren als systeem voor ondersteuning bij het leren. Leren kan daarbij een comninatie zijn van georganiseerd (formeel) leren en zelfgeorganiseerd (informeel) leren.
Graham's stagiaire/dochter geeft daarbij ook aan dat bemoeienis van docenten met het informele domein van leren, gemakkelijk opgevat kan worden als een inbreuk op de privacy. Zij pleit daarom voor een scheiding tussen formele en informele leeromgevingen.
De auteur stelt ook dat de ideeën van Vygotsky over de zone van naaste ontwikkeling sterk uitgaan van een permanente ontwikkeling van lerenden, terwijl de bestaande manier van beoordelen allesbehalve gericht is op deze ontwikkeling. Verder zijn curricula sterk subjectief van aard: want wie bepaald wat waard is om te leren? Volgens haar komt de invloed van technologie op leren bijvoorbeeld amper aan de orde tijdens studies over pedagogiek en didactiek. Studenten leren dit wel, schrijft zij, op een informele manier.
Persoonlijke leeromgevingen zouden lerende moeten ondersteunen in hun permanente, individuele, ontwikkelingsproces. Dankzij een persoonlijke leeromgeving interacteert de lerende met anderen waarbij hij ondersteuning kan krijgen als hij daar behoefte aan heeft. Deze principes passen bij de opvattingen van Vygotsky, ook al zijn deze geformuleerd in een periode dat het internet nog niet bestond.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Wilfred, volgens mij is Lev Vygotsky onderdeel van de stroming handelingspsychologie (zie overzicht leertheorieen).
Bij het constructivisme wordt m.i. met name gekeken hoe informatie opgeslagen wordt in het lange termijn geheugen (iets dat in het cognitivisme ontdekt is). Denk hierbij aan feiten de via relaties aan elkaar gekoppeld worden, etc. Ook zaken als episodisch, begripsmatig en planmatig niveau van het lange termijn geheugen. In materiaal van Vygotsky heb ik dit nog niet gelezen. Maar mogelijk kun je me aanvullen? Is namelijk een onderwerp dat ik track en nog veel meer van wil leren.
Thanks, Patrick
@Patrick Koning: Vygotsky is toch echt één van de inspiratiebronnen vam het sociaal constructivisme, ook al wordt hij handelingspsycholoog genoemd. Zie http://educationaltechnology.ca/couros/1694. Je mag handelingspsychologie niet verwarren met leertheorie. Verder is constructivisme en sociaal constructivisme niet exact hetzelfde.