myBrainisOpen helpt onderwijsonderzoek te vertalen naar de praktijk van online en blended learning

Elk jaar verschijnen er zeer veel artikelen over onderwijsonderzoek. Deze bijdragen worden gepubliceerd in wetenschappelijke tijdschriften die amper worden gelezen door mensen in de onderwijspraktijk. Daar wil myBrainisOpen wat aan doen.

Via een tweet van Tim Surma kwam ik gisteren op het spoor van deze site.

MyBrainisOpen
https://www.mybrainisopen.net/about/

Deze website is het initiatief van een zekere Thomas (helaas kan ik niet meer informatie over diens achtergrond vinden). De samensteller wil door middel van deze site een selectie van de belangrijkste ideeën en onderzoeksresultaten op het gebied van instructieontwerp, learning design en cognitieve psychologie samen te vatten, en illustreren hoe deze inzichten kunnen worden toegepast op het ontwerp en de ontwikkeling van blended en online learning.

Thomas richt zich hierbij op het hoger onderwijs. De eerste bijdragen zijn m.i. in elk geval ook voor andere sectoren relevant, inclusief bedrijfsopleidingen.

De samensteller is van plan aandacht te besteden aan het werk van John Biggs, Grainne Conole, Paul Kirschner, Diana Laurillard, Richard Mayer, David Merrill, John Sweller en Jeroen van Merriënboer.

Als eerste is hij aan de slag gegaan met het werk van David Merrill, waar ik ook vaak naar verwijs.  In de eerste bijdrage licht hij Merrill’s ‘first principles of instruction’ toe.  In andere bijdrage gaat hij in op meer specifieke aspecten van Merrill’s werk.

Een mooi initiatief. Tekst wordt afgewisseld met componenten die in H5P zijn gemaakt. Je kunt notificaties via berichten via email ontvangen. De site heeft ook een RSS-feed voor bijdragen en commentaren.

De samensteller heeft zich hiermee best wel wat op de hals gehaald. Het is geen geringe klus om een samenvatting te maken van het werk van genoemde auteurs, en hun werk te becommentariëren. Een aantal wetenschappers -zoals Conole, Laurillard en Mayer- schrijven specifiek over blended en online learning. Bij Paul Kirschner en Jeroen van Merriënboer is dat ten dele het geval. Bij de andere wetenschappers zal de samensteller nog zelf de vertaalslag naar blended en online learning moeten maken.

 

 

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *