Op 15 maart aanstaande vindt in ons land een nationale onderwijsstaking plaats. Onderwijsvakbonden staken voor meer investeringen om onder meer de werkdruk te verlagen en het lerarentekort te bestrijden. Ik heb alle begrip hiervoor. Tegelijkertijd zouden we volgens mij ook naar orthodoxe maatregelen moeten kijken om de problemen ten aanzien van werkdruk en lerarentekort te bestrijden. Volgens mij moeten we daarom ook kijken naar de vraag of slimme automatisering en artificiële (kunstmatige) intelligentie hier een rol bij kunnen spelen.
AI zal de komende jaren van grote invloed zijn op arbeid. Bepaalde banen zullen helemaal verdwijnen, maar met name zullen bepaalde taken geautomatiseerd worden. Hoe belangrijk de ‘human touch‘, des te minder het werk geautomatiseerd kan worden.
Het werk van leerkrachten en docenten kent een hoge mate van ‘human touch‘. Maar dat betekent niet dat geen enkele taak geautomatiseerd kan worden.
Ik denk daarbij in de eerste plaats aan administratieve taken, zoals aanwezigheidsregistratie. Dankzij sensortechnologie zou dit volledig geautomatiseerd kunnen worden (als dit al noodzakelijk is). Ik weet ook dat er onderwijsinstellingen zijn waarbij docenten opdrachten eerst beoordelen in de digitale leeromgeving, en vervolgens de uitslagen moeten verstrekken aan een administratieve kracht die de cijfers in het studentadministratiesysteem invoert. Dat kan slimmer.
Verder valt het mij op dat veel vergelijkbare instructievideo’s ontwikkeld worden. Praktisch elke instelling voor hoger onderwijs heeft een eigen videoplatform, en er zijn ook docenten die op eigen initiatief instructievideo’s maken voor hun onderwijs om deze bijvoorbeeld via YouTube te publiceren. Hetzelfde geldt voor het ontwikkelen van formatieve en summatieve toetsen.
Zou niet meer winst te behalen zijn als we dit meer centraliseren (op het gebied van toetsen vinden al initiatieven plaats)? Als de beste docenten gefaciliteerd worden om goede instructievideo’s en toetsen maken, en de anderen deze materialen binnen hun eigen digitale leeromgevingen gebruiken? Je onderscheidt je als school namelijk niet met de content die je gebruikt.
Een derde voorbeeld is het gebruik van chatbots die in staat zijn een deel van de vragen van lerenden te beantwoorden. Dit geeft docenten en leerkrachten ruimte om zich te focussen op de belangrijkste vragen.
Het werk van docenten en leerkrachten kan uiteraard nooit volledig geautomatiseerd worden. En uiteraard zijn er diverse ‘ja, maars’ te bedenken bij deze suggesties. Ik vind in elk geval dat we eens kritisch moeten kijken naar de taken van docenten en leerkrachten en naar de mogelijkheden van technologie om bepaalde taken over te nemen. Met als doel: verlagen van werkdruk en bestrijden van het lerarentekort.
We moeten daarbij er wel voor waken dat we geen beloften doen die we niet waar kunnen maken. En dat we niet verkeerd automatiseren. Zo is in het verleden onterecht gesuggereerd dat het werk van docenten weleens volledig door computers gedaan kan worden of dat online leren ervoor kan zorgen dat een docent 100 lerenden in zijn virtuele klas kan hebben.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie