Interessante marktpartijen tijdens de Online Educa #OEB18

Ik heb ook -natuurlijk weer te kort- de gelegenheid genomen om de expositie te bezoeken. Dankzij de overname door Learning Technologies was er dit jaar een gratis expositie met seminars aan de conferentie is toegevoegd. Er waren daarom veel meer stands met aanbieders van leertechnologie (een relatief groot deel gericht op de bedrijvenmarkt).

Op de beurs waren verschillende leveranciers van leermanagementsystemen aanwezig (in elk geval Absorb, Canvas, Defacto, Desire2Learn, Eurekos LMS, LIAS, ItsLearning, Moodle, SumTotalSystems). Een aantal sprekers tijdens de OEB noemden deze leertechnologie niet meer van deze tijd of slaapverwekkend. Voor een achterhaalde technologie lijkt het LMS echter nog erg springlevend. Blackboard ontbrak overigens (vroeger was men prominent sponsor).

Je ziet op de beurs ook heel veel en zeer verschillende videotoepassingen (zoals Mediasite, Echo360 en Presentations2Go; videotoepassingen hebben de laatste jaren veel aan belangstelling gewonnen, anti-plagiaat tools, tools voor online proctoring, leveranciers van kant en klare content, etc. De technologische ontwikkeling, waar aandacht voor is, is volgens mij het gebruik van artificiële intelligentie (o.a. chatbots).

Nederlandse leveranciers zijn er ook. Zoals Grasple die de ambitie hebben om open educational resources beschikbaar te maken op het gebied van wiskunde en statistiek. Docenten kunnen dan zelf materialen ontwikkelen (ook op basis van bestaande objecten). Of HihaHo waarmee je op een gebruikersvriendelijke manier video’s didactisch kunt verrijken.

De volgende toepassingen zijn me in het bijzonder opgevallen.

Proctorio.com. Online proctoringtoepassingen heb ik eerder gezien. Deze applicatie is echter volledig geautomatiseerd. Je kunt als docent bij het aanmaken van opdrachten verschillende mogelijkheden zelf instellen (o.a. laat halverwege de toets je kamer zien). Deze toepassing kan ook geïntegreerd worden met verschillende LMS-en. De docent krijgt signalen van mogelijk fraude gedrag. In een oogopslag zie je welke student mogelijk heeft gefraudeerd (als bijvoorbeeld twee stemmen worden geregistreerd). Een docent kan ook tijdens een tentamen worden gewaarschuwd. Opnames kunnen terug worden gekeken. Je kunt makkelijk naar het moment gaan waar fraude wordt vermoed. Ze zeggen dat ze per maand 15000 examens afnemen. Twee prijsmodellen: campuslicentie op basis van het aantal studenten of 15 dollar per tentamen. Data wordt bij de onderwijsinstelling bewaard.

360ai.nl. Een jaar of tien geleden werd ervoor gepleit om content te voorzien van metadata. Zodat je content bijvoorbeeld makkelijk kunt vinden. Bijna niemand doet dat echter. Het kost namelijk te veel tijd. Dit Nederlandse bedrijf heeft met behulp van AI een toepassing ontwikkeld die in staat is content automatisch te voorzien van metadata-tags. Ze doen dat ook met video (transcripts analyseren). Je kunt dankzij deze applicatie content snel terugvinden en nieuws aanbevelen.

GoReact is een applicatie waarmee je video’s, die door lerenden zijn gemaakt, van feedback kunt voorzien. Deze tool kan worden gebruikt voor het oefenen van communicatieve vaardigheden. De feedback kun je live geven, op afstand of op een later moment. Er wordt ook geregistreerd op welk moment je feedback geeft. Een ander sterk punt is de integratiemogelijkheden met verschillende digitale leeromgevingen. Je kunt de tool ook gebruiken om video-opnames van studenten te beoordelen.

Crowdbeamer. Met behulp van deze toepassing kun je presentaties op devices van lerenden op deelnemers publiceren. Bijvoorbeeld als deze een opdracht in de natuur moeten uitvoeren. Deelnemers kunnen via de Crowdbeamer-app de presentatie bijvoorbeeld van aantekeningen voorzien.

Hieronder vind je een korte impressie van de expositie.

Nota bene: geen van bovenstaande aanbieders heeft mij gevraagd hen te noemen. Ik ontvang hier ook geen vergoeding voor.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *