Alec Couros is in een Spotlight sessie ingegaan op de dringende noodzaak curricula op het gebied van informatiegeletterdheid opnieuw voor te stellen als een middel om de huidige epidemie van nepnieuws, catfishing en dis/misinformatie te bestrijden.
Couros ging in zeer hoog tempo en met veel voorbeelden voornamelijk in op de problematiek van vandaag de dag.
Jongeren gaan van een private situatie naar een publieke situatie. Dat moeten zij leren. Informatiegeletterdheid hoort daarbij. Feiten lijken er namelijk steeds minder belangrijk te zijn. Vandaag de dag hebben we ook te maken met information overload, filter bubbles, algoritmes die bepalen welke informatie je te zien krijt, nep nieuws. Mensen kiezen ook vaak de link die als eerste op komt. Bovendien wordt veel propaganda gemaakt. Je wordt daar ook minder kritisch van.
Alec liet ook zien hoe foto’s van hem zijn gebruikt voor nep identiteiten waar fraude mee wordt gepleegd. Via images.google.com kun je checken waar foto’s van je voor gebruikt worden. Hij liet ook zien hoe makkelijk je video’s kunt muteren. Daarmee kun je bijvoorbeeld gezichten van actrices verwerken in pornoclips. Onware ideeën massaal verspreid.
Het wordt dus steeds ingewikkelder om te bepalen wat echt is en wat niet. Slechts 20% van de studenten kunnen geloofwaardige van ongeloofwaardige bronnen onderscheiden (onderzoek van Stanford). Als desinformatie voor waar wordt aangezien, kan dat ook tot gevaarlijke situaties leiden (terroristische dreigingen die niet echt blijken te zijn).
We moeten lerenden daarom kritisch met informatie om leren gaan.
- Select eerder werk
- Ga upstream. Kijk naar de bron (in welke filter bubbel zit deze).
- Lees ‘laterally’. Kijk dus niet alleen naar de publicatie zelf. Maar ook naar de eventuele biases achter de publicatie.
- Check je emoties
- Blijf kritisch.
We besteden te weinig aan het cureren van informatie.
Alec Couros heeft veel video’s over dit onderwerp gepubliceerd: https://www.youtube.com/user/courosa/videos
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie