Leren met chatbots #OEB18

Ik beschouw chatbots als een veelbelovende technologische ontwikkeling die zelfs kan leiden tot het verminderen van werkdruk van medewerkers omdat routinematige vragen door een robot beantwoord kunnen worden. Een panel verkende na de lunch op dag 1 van de Online Educa wat vernieuwende toepassingen in verschillende sectoren zijn. En wat is de relevantie voor leren trainen?

Lars Satow vertelde hoe SAP gebruik maakt van chatbot. Zij hebben ook vrij toegankelijke materialen (openSAP) en een besloten SAP Learning Hub met in totaal zo’n 1 miljoen lerenden. Daarbij probeert men ook gepersonaliseerde en interactieve leerervaringen te realiseren.
Chatbots worden gebruikt voor persoonlijke aanbevelingen, ondersteuning en feedback. Docenten geven echter ook ondersteuning. Digitale assistenten (bots) :

  • Heten nieuwe lerenden persoonlijk welkom. Bij 1 miljoen lerenden is dat niet te doen.
  • Beantwoorden vragen van lerenden.
  • Geven advies en aanbevelingen (waar te starten).
  • Coachen lerenden en geven advies.

Satow heeft een social bot in zogenaamde learning rooms geïmplementeerd. Een sterk groeiende groep lerenden stelt steeds meer vragen. De bot analyseert binnengekomen vragen en reageert als de bot denk een antwoord te kunnen geven (confident level).
De bot antwoord asynchroon.
Verder kan een lerende die een leervraag stelt, een vraag gesteld krijgen ter verfijning en op basis van het antwoord een advies geven.
Vlak voor een certificeringsexamen kan een bot in een mobiele app vragen over het examen beantwoorden. Of aanbevelingen geven over de te bestuderen stof.

SAP heeft ook het gebruik van de bot geëvalueerd. Na een maand had de bot 425 van 210 vragen beantwoord. Nu is dat 78% van 1000 vragen. In 2017 had de bot 78% goed beantwoord. Nu is dat 97%.

Daarnaast heeft men ook usability getest. Interactie met de bot wordt gewaardeerd (o.a. de snelle manier van antwoorden). Gebruikers zijn meer tevreden over de bot dan over moderatoren die online vragen beantwoorden.

Silvia Prieto van de OU van Madrid heeft voor de ontwikkeling van MOOC-ontwerp een chatbot ontwikkeld. Deze opdracht maakte onderdeel van een mastergraad op het gebied van educatieve technologie. Daar nemen 84 studenten aan deel. Ze hebben de chatbot samen met een bedrijf ontwikkeld.
Zij hebben script ontwerp gemaakt voor vragen (open en besloten).
De zogenaamde MOOCbot werd geprogrammeerd om studenten te helpen bij het vormgeven van een MOOC. Deze bot stelt diverse vragen aan lerenden, die zij moeten beantwoorden. Studenten moesten een ontwerp van een MOOC maken. De uitkomst waren twee documenten die studenten moesten uploaden.
De tevredenheid van studenten in het gebruik van de chatbot was erg hoog.

Donald Clark vindt het belangrijk om realistisch te zijn over chatbots. De toepassingen hebben ook nog steeds hun beperkingen. De technologie is nog in ontwikkeling. Er wordt echter nog onvoldoende gekeken naar het leren zelf. Maar AI en chatbots zijn wel een belangrijke ontwikkeling. Het wordt overal toegepast. Veel verkocht op Black Friday. Behalve voor dialogen in het onderwijs.

Volgens Clark zouden cognitieve retrieval en andere principes door chatbots toegepast kunnen worden (open vragen stellen).
Donald gaf ook een overzicht van mogelijke toepassingen:

  • Onboarding,
  • Learning engagement,
  • Ondersteunen van lerenden in de workflow,
  • De onzichtbare LMS-bot (maak het LMS onzichtbaar; bijvoorbeeld OTTO die op zoek gaat naar content in het LMS),
  • Mentorbot (geeft advies over waar je naar op zoek bent),
  • Bots om te oefenen (Duolingo),
  • Bots voor beoordelen,
  • Gezondheidszorgbots (Woebot).

Ontwerpers van e-learning moeten echter leren omgaan met AI (meer kennis van leertheorie, stemgestuurd, dialogen schrijven, verwachtingen communeren, gebruik maken van open input).

Overige opmerkingen:

  • Chatbots zijn ’small beer’ als het gaat om educatieve technologieën. Er zijn veel dominantere toepassingen. We zijn ook nog maar net gestart.
  • Mensen stellen vaak vragen binnen een bepaalde context. Daar hebben chatbots vaak moeite mee. Bijvoorbeeld: ik wil meer weten over Leonardo (persoon, programma?).
  • We moeten niet te bang zijn dat data worden opgeslagen. Anders is de kwaliteit van de toepassing minder.
  • Gebruikers zijn meer tevreden over een antwoord als zij weten dat zij geholpen worden door een bot. Ga niet doen alsof gebruikers met een mens praten. Anders verwachten gebruikers perfecte antwoorden. Anonieme bots werken mogelijk het best.
  • Chatbots zouden Socratische vragen stellen en antwoorden moeten gaan geven. Ook regelmatig vragen stellen aan lerenden om de vergeetcurve aan te pakken. Docenten kunnen ook meer tijd overhouden voor persoonlijke begeleiding.
  • Denk goed na voordat je met chatbots aan de slag gaat. Werk samen met MKB’s, maar zorg wel voor budget om hier ook na een pilot mee aan de gang te gaan.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *