Er is veel rumoer op het gebied van chatbots. Deze Artificiële Intelligentie-toepassingen kun je ook zelf ontwikkelen. Maar met welke platforms?
Chatbots worden in toenemende mate gebruikt voor interactie met klanten, bijvoorbeeld op het gebied van customer service. Gartner schijnt voorspeld te hebben dat 85% van de interacties met klanten in 2020 zonder menselijke tussenkomst afgehandeld zal worden (zoals met robots die interacteren).
Ik heb een aantal keren aandacht besteed aan het gebruik van chatbots op het gebied van leren, opleiden en onderwijs (hier en hier bijvoorbeeld).
Olga Davydova heeft een vergelijking gemaakt van 25 platforms die je kunt gebruiken voor de ontwikkeling van chatbots. Behalve een tabel met indicatoren zoals features, programmeertalen/API’s, licentie, kanalen en klanten geeft zij ook meer en minder uitvoerige beschrijvingen van platforms die je kunt gebruiken voor het ontwikkelen van eigen chatbots. De informatie is redelijk technisch van aard.
Maar met name de voorbeelden en feiten illustreren de kracht. Zo kan een chatbot van een Schotse bank klanten helpen bij het ondernemen van acties als men de bankpas is verloren. En zijn er al meer dan 360 duizend chatbots met Chatfuel gemaakt. Pandorabots wordt specifiek genoemd als platform voor bots voor e-learning en onderwijs.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie