Willem Karssenberg mailde mij de afgelopen week het paper Unlearning How to Teach van Erica McWilliam. De auteur stelt hierin dat onze gewoontes op het gebied van leren en doceren 'dodelijk' zijn in onze huidige samenleving, die een veel groter beroep doet op zaken als creativiteit en probleemoplossend vermogen (high concept/high touch). Zij pleit in navolging van Zigmunt Bauman voor een leercultuur waarin veel meer ruimte is voor experimenteren en co-creatie in plaats van uitleg via instructie.
In Bauman’s “liquid-modern” social world, the work of assembling and structuring new social relations is no more important than the work of “keeping them eminently dismantlable” (p.22). His focus moves beyond the individual and the cognitive to incorporate the moral and the aesthetic, and the interplay among these various social elements
Voor de docent impliceert dit niet zo zeer dat h/zij meer begeleider moet worden, maar 'bemoeial' (meddler). De docent kan niet meer alles weten, en moet ook niet meer alles weten. Zolang je maar weet hoe je kennis kunt opdoen, en de beschikking hebt over een krachtig 'leernetwerk'. McWilliam spreekt van "useful ignorance" als een gelegenheid voor didactische mogelijkheden.
Rather than teachers delivering an information product to be ‘consumed’ and fed back by the student, co-creating value would see the teacher and student mutually involved in assembling and dissembling cultural products.
Het pleidooi van Erica McWilliam voor een "co-creative pedagogy" kom je -in andere bewoordingen- wel vaker tegen. Het mooie van haar paper is vooral de verbinding die zij legt tussen zeer diverse bronnen (zoals Richard Florida, Daniel Pink en Zigmunt Bauman). Ondanks dat het paper twee jaar oud is, vind ik haar betoog daarom nog steeds lezenswaardig.
Bizar: je kunt het artikel voor 23 pond in HTML- of PDF-formaat kopen of als Word-document gratis downloaden (via Google kun je ook een html-versie van dit bestand bekijken).
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Interessants stuk Wilfred. De opvattingen van MacWilliams lijken ook sterk op die van John Moravec trouwens.
In de VS zijn er wel wat scholen die van dit soort ideeën praktijk hebben gemaakt bij mijn weten. Ken jij scholen of opleidingen in Nederland die zo te werk (durven te) gaan?
Afgelopen vrijdag tijdens FutureProof (http://www.helikon.nl/blog/2009/11/29/futureproof/) ben ik nog ingegaan op op Challenge Based Learning dat veel van de kenmerken die je beschrijft in zich herbergt.
@Fons: Klopt. Zoals ik al schreef, kom je haar betoog wel vaker tegen. De praktijk is vaak anders. Ik ken zelf geen scholen/opleidingen die zo te werk durven gaan. Je kunt ook bepaald niet spreken van een geschikt klimaat waarin dergelijke initiatieven tot bloei kunnen komen.
Je hoeft me niet te noemen als bron hoor!
Hier nog een:
http://digitalyouth.ischool.berkeley.edu/report
“We include here the findings of three years of research on kids’ informal learning with digital media”
@Willem: dat doe ik standaard als ik getipt wordt (en er wat mee doe). Ik zal dit rapport ook bekijken. Wordt waarschijnlijk pas na de Online Educa Berlijn dat ik er over blog.