Vier persona’s illusteren hoe jongeren sociale media gebruiken

Een jaar of tien geleden las je regelmatig over typologieën van internetgebruikers. Dikwijls waren deze beschrijvingen vooral gebaseerd op meningen. De Universiteit van Sussex heeft vandaag echter onderzoek gepubliceerd waarin vier persona’s worden beschreven die laten zien hoe jongeren sociale media gebruiken. Dit is m.i. echter niet de belangrijkste uitkomst van dit onderzoek.

De onderzoekers hebben gekeken naar online activiteit en online zichtbaarheid. Zij hebben interviews met 10-15 jarigen gebruikt om tot de volgende indeling te komen:

  • Internet celebrity: is in staat de laatste trends het beste te gebruiken en waardeert in toenemende mate de persoonlijke online zichtbaarheid.
  • Lurker: is in staat negatieve ervaringen op platforms als Facebook te vermijden door online onzichtbaar te zijn, maar wel deel te nemen aan leuke activiteiten met vrienden (zoals het volgen van favoriete bands).
  • Geek: gebruikt onzichtbaarheid om amateur media creaties anoniem te delen en te promoten. Deze ‘nerds’ besteden daar veel tijd aan wat lijdt tot zorgen bij ouders (angst voor verslaving).
  • Victim: is zeer zichtbaar, maar verliest ook de controle over de online aanwezigheid. Slachtoffers raken privé materiaal vaak onder valse voorwendselen kwijt. De impact kan variëren van frustratie tot het gijzelen van iemands identiteit.

De onderzoekers menen dat het zelfs kan gebeuren dat een jongere zelf niet wil participeren, maar dat anderen een online identiteit van de jongere creëren.

Volgens één van de onderzoekers hebben actieve gebruikers van sociale media ook vaak kenmerken van ondernemerschap:

By gaining an audience, young people are aware that they could capture advertising and corporate sponsorship. The dream is to ‘go viral’, establishing a career as a cultural creator

Veel jongeren bleken zich bewust van hun online privacy en waren gedreven om zichzelf te beschermen, mede naar aanleiding van persoonlijke negatieve ervaringen of negatieve ervaringen van klasgenoten.

De onderzoekers zijn hoopvol gestemd. Zij geloven dat jongeren over het algemeen

  • verantwoordelijke gebruikers van sociale media zullen worden,
  • die zich bewust zijn van risico’s,
  • en die in staat zullen zijn zich te beschermen tegen risico’s.

Teenagers navigate between the desire to be praised and recognised online and anxieties over the risk of opening themselves up to criticism and trolling.

Het gebruik van dergelijke indelingen is niet onomstreden. Rob Koper stelde een paar jaar geleden dat het gebruik van persona’s een concreet beeld geeft en (daarmee) aantrekkelijk is voor mensen. Een beperking is volgens hem dat categorieën worden ervaren als aparte types in plaats van classificaties op verschillende dimensies.

Ik herken de aantrekkelijkheid en gebruik ook weleens typologieën om het gesprek aan te gaan. Aan de andere kant moet je je er wel van bewust zijn dat je de werkelijkheid versimpelt.

De optimistische boodschap van de onderzoekers -jongeren zijn zich bewust van het belang en risico’s op het gebied van online privacy- is daarom wellicht het meest belangrijke dat ons uit dit onderzoek dient bij te blijven.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *