Veranderen? Ja, maar met mate (volgens onderzoek)

Op de laatste werkdag voor de kerstvakantie heb ik de leesmappen van de afgelopen twee maanden doorgenomen. En warempel: er zaten aardige artikelen tussen. Bijvoorbeeld de bijdrage "Je overleeft met matigheid" uit Management Scope. Auteur Twan van de Kerkhof laat hierin Christian Stadler van de Universiteit van Innsbrück aan het woord. Stadler heeft onderzoek gedaan naar stokoude, maar nog steeds  zeer succesvolle, Europese ondernemingen zoals Shell en Glaxo.

Hoe komt het dat oude, maar excellerende, bedrijven tal van grote crises hebben overleefd? Volgens Stadler door vast te houden aan vier simpele principes:

  • Exploit before you explore.
    Stop je energie liever in het slim benutten van bestaande kennis, dan in het vergaren van nieuwe kennis. Excellente bedrijven zijn geen technologische leiders, maar volgers.
  • Diversify your business portfolio.
    Houd vast aan je kernkwaliteiten (waar je goed in bent), en ontwikkel stapje voor stapje aanpalende bedrijvigheden (Nokia heeft zich heel langzaamaan ontwikkeld van producent van rubberen laarzen naar producent van mobiele telefoons).
  • Remember your mistakes.
    Ben open over je fouten. En vertel keer op keer over je misstappen, zodat je leert van mislukkingen.
  • Be conservative about change.
    Kies bij veranderingen de weg geleidelijkheid. Kies niet voor radicale innovaties.

Een ruime week geleden schreef ik ook over radicale en incrementele vernieuwingen (en de rol van technologie daarbij). Ik gaf toen aan dat ik er nog niet uit was of kleinschalige of radicale (of ontwrichtende) vernieuwingen de voorkeur moeten hebben. Stadler geeft duidelijk de voorkeur aan incrementele veranderingen.

Je kunt echter wel de vraag stellen of de wetten van de oude, excellente, ondernemingen ook in deze tijd opgaan. Bedrijven als Shell, Glaxo of Siemens zijn groot geworden in de industriële samenleving. Gelden dezelfde wetten in de kennissamenleving? Bedrijven als Apple of Google lijken zich in elk geval anders te gedragen (maar zijn te jong om in aanmerking te komen voor Stadlers analyse). Verder kun je je afvragen of voor onderwijsorganisaties binnen de kennissamenleving dezelfde principes gelden als voor bedrijven (de prestatiemeter van Stadler -beurskoers- gaat in elk geval niet op voor het onderwijs).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *