In 2014 heb ik deelgenomen aan een massive open online course over Carpe Diem, een methodiek voor het ontwerpen van online en blended learning. Deze sessie wilde ik vooral gebruiken om mijn kennis hierover op te frissen. Maar presentator Gilly Salmon voegde er een dimensie aan toe.
Carpe Diem is mede ontwikkeld door Gilly Salmon die zich al vele jaren bezighoudt met het ontwikkelen van online en ‘blended’ cursussen. Gilly heeft lange tijd in Australië gewerkt en is nu als hoogleraar verbonden aan de managementschool van de universiteit van Liverpool.
Op haar website besteedt zij uitgebreid aandacht aan deze methodiek waarbij zes stappen centraal staan:
1. Het ontwikkelen van een blauwdruk (groter geheel).
2. Ontwikkel een storyboard waarin je het leerproces visueel maakt.
3. Ontwikkel een prototype online (waarbij je een aantal online leeractiviteiten uitwerkt).
4. Voer een reality check uit: laat collega’s het prototype testen, vergaar en verwerk feedback.
5. Review je cursus en pas deze aan.
6. Plan de volgende stappen.
Tijdens deze sessie hebben we vooral gewerkt met deze methodologie. Gilly past deze methodiek nu ook toe op programma’s. Daar ging het vandaag vooral om. En dan vooral om toekomstbestendige programma’s.
Je start dan met het bedenken van ‘threshold concepts’. Dat zijn concepten die nieuwe manieren van denken voor je openen (bijv. instructie vs constructie).
Wat zijn de threshold concepts binnen je eigen vakgebied? Daar hebben we over gediscussieerd. Bijv. hidden curriculum of is leren een cognitief of sociaal proces? Of: er is geen kunst, alleen kunstenaars? Of het perspectief op een verhaal. Of ‘one size fits all’ als het gaat om HR. Onderwijsprogramma’s bevatten meerdere threshold concepts.
Als je deze hebt, dan ga je een storyboard voor je programma maken. Je brengt die concepten eerst in kaart. Maak er een reis van, een map met een volgorde van threshold concepts. Vervolgens voeg je modules toe. Daarna maak je zogenaamde rijk diagram -rijke schets- van je programma. Ook daar hebben we mee gewerkt.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie