Hoe omgaan met mobiele technologie in leersituaties: een model

Er is al vaak geschreven dat het gebruik van mobiele technologie binnen het onderwijs enerzijds kan leiden tot 'afleiding' maar anderzijds ook tot versterking van 'klassikaal' leren. From Distraction to Engagement: Wireless Devices in the Classroom gaat daar ook over. Berlin Fang neemt hierin de kwestie van misbruik serieus, beschrijft hoe onderwijs hier mee omgaat, maar richt zich vervolgens vooral op manieren om mobiele technologie te gebruiken om lerenden meer bij het onderwijs te betrekken.

Fang denkt dat de restrictieve methodes dweilen met de kraan is, en stelt onder meer:


a confrontational or restrictive policy might create a “professor versus technology” perception that will not do professors much good, hurting student-teacher relations and in some cases faculty reputation.


Berlin Fang gebruikt Engeström’s Extended Activity Theory om te kijken naar het gebruik van mobiele technologie binnen leeractiviteiten.
Dit model kijkt naar een groot aantal factoren, zoals regels die je met lerenden kunt afspreken of nieuwe leermethoden. Vanuit dit model geeft Fang vervolgens voorbeelden van het gebruik van applicaties en methodes die het gebruik van laptops, smartphones en andere mobiele apparaten hanteerbaar kunnen maken (bijvoorbeeld het tijdelijk uitschakelen van het draadloze netwerk, het 'onderwijzen' van lerenden wat betreft 'verstandig gedrag' of het opnieuw inrichten van je lessen).

Deze bijdrage geeft een goed overzicht van de problematiek en de argumenten. Het gebruik van de Extended Activity Theory heeft absuluut toegevoegde waarde. De genuanceerde stijl maakt het ook een waardevolle bijdrage in de discussie.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *