Hoe zorg je ervoor dat online leermateriaal effectief is zodat lerenden er daadwerkelijk van leren? Door te kijken naar de wetten uit te reclame. Wat die wetten zijn, leert de Plakfactor.
Er zijn uiteraard meer bronnen die je leren waar je rekening mee moet houden als je leermateriaal ontwikkelt dat lerenden via een ‘device’ moeten bestuderen. Een goede bron is: Clark, R.C. & Mayer, R. E. (2008). E-learning and the Science of Instruction. San Francisco: Pfeiffer. Of de multimedia-principes van Mayer (hier en hier).
Het boek De Plakfactor biedt ook inzicht. Dit boek van Chip en Dan Heath gaat eigenlijk over de elementen die bepalen of reclame ‘blijft hangen’, of niet. De betreffende elementen zijn ook van toepassing op leermaterialen:
- Simpel.
- Onverwacht.
- Concreet (weg van abstractie).
- Betrouwbaar (gelinkt aan de praktijk, verbonden aan personen). Deze factor lijkt sterk cultureel bepaald te zijn.
- Emotioneel.
- Verhalen (daarom is storytelling zo effectief).
Onderstaande video gaat in ruim acht minuten in op De Plakfactor:
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie