Mismatch neurowetenschap en onderwijsonderzoek (en de waarde van Twitter tijdens de OEB)

Ongeveer een maand geleden vond in Berlijn de Online Educa plaats. Deze week verschenen -volgens mijn RSS feedreader- op de website van de organisatie nog enkele impressies. Bijvoorbeeld over de prima sessie over neurowetenschap en leren. Het artikel vat de belangrijkste conclusies nog kort samen:

  • Mensen hebben geen centra in hun hersenen voor specifieke functies.
  • Vanuit neurowetenschappelijk perspectief kun je onmogelijk verklaren dat de bijvoorbeeld online leren beter werkt dan face-to-face leren (of omgekeerd).
  • Er is sprake van een mismatch tussen de analyseniveaus van neurowetenschappers en onderwijsonderzoekers.
  • Neurowetenschappers kunnen beschrijven, maar niet voorschrijven (hoe leren vormgegeven moet worden).

Zie ook mijn impressie.

Indrukwekkend is de terugblik op het getwitter tijdens de Online Educa Berlijn. In drie dagen tijd zijn maar liefst meer dan 2500 tweets met de hashtag #oeb2009 gepost. De eindconclusie luidt:


The long-term value of Twitter for keeping up-to-date with friends, colleagues or acquaintances by leaving and reading short status updates may be questionable, but at a three-day event packed with a multitude of sessions and with over 2000 participants, Twitter can make a conference experience more enriching and worthwhile. It can be used to share anything that can be condensed into 140 characters and provide a platform for knowledge exchange and learning.


De hash tag voor volgend jaar is ook al bekend: #oeb10

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Gelukkig Nieuwjaar, Wilfred!
    Weer een heel interessant gegeven dat jij hier doorgeeft. Goed dat ik het weet … Ook de waarheid over leren zal wel ergens in het midden liggen?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *