Spotlight magazine besteedt aandacht aan een toespraak die de Britse hoogleraar Stephen Heppel tijdens de BETT heeft verzorgd. Heppel pleit ervoor dat scholen de technologie moeten integreren, die jongeren in hun dagelijks leven gebruiken.
“Turned-off devices equals turned-off children. Sensible schools use mobile technology to their advantage, putting up a telephone number about an issue such as bullying and getting pupils to text their views,” said Heppell.
Tegelijkertijd pleit Heppel voor het afschaffen van vaste lesblokken ("cells and bells").
Het artikel 3 Ways Educators Are Embracing Social Technology illustreert hoe vernieuwende onderwijsgevenden gebruik maken van 'dagelijkse' (goedkope) technologie in het onderwijs:
- Skype wordt bijvoorbeeld gebruikt om leerlingen uit verschillende landen te laten converseren. Engelstalige leerlingen oefenen zo Spaans, Spaanstalige leerlingen Engels. Leerlingen begeleiden elkaar. Bovendien blijkt dat leerlingen ook buiten de les met elkaar communiceren.
- Mobiele telefoons worden op de Wiregrass High School bijvoorbeeld gebruikt om vragen en antwoorden via SMS uit te wisselen, of om classroom blogs te raadplegen. Van misbruik blijkt amper sprake te zijn:
Perhaps this is because the policy permits students to use cell phones socially between classes, giving them a much needed digital fix throughout the day. - Leicester University heeft studenten een iPod Touch gegeven en hen gevraagd eke dag academic-related Twitter-berichten te plaatsen. Met een enorme converstatie als gevolg.
Realiseer je wel dat Skype en Twitter voor veel jongeren geen 'dagelijkse kost' zijn, dat jongeren bepaalde technologieën niet (altijd) voor onderwijsdoeleinden willen gebruiken (ik denk aan MSN of Hyves) en dat je er voor moet waken dat je jongeren niet op kosten jaagt door veel gebruik te maken van mobiele technologie.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
IDD ! Ik heb bv sms voting in mijn 5v klas gebruikt, maar de evaluatie leerde mij dat ze het echt heel vervelend vinden om hun beltegoed/abbo te moeten gebruiken voor school. Dus verder niets meer mee gedaan. Wellicht als de school een soort van schoolbreed abbo zou afsluiten dat het wel kan werken, maar dat loopt al snel in de papieren en dan heb ik wel andere zaken die ik voor dat geld liever als ICT de school binnen zie komen.