We beschikken dankzij kunstmatige intelligentie over technologieën waar we mondeling vragen aan kunnen stellen om vervolgens antwoorden en hulp te krijgen. Een recent experiment laat zien dat er sprake is van een groot verschil tussen de mate waarin zogenaamde ‘voice assistants’ in staat zijn deze antwoorden te geven en hulp te bieden.
Fortune doet namelijk verslag van een onderzoek(je) dat het bedrijf 360i heeft laten uitvoeren naar de effectiviteit van Google Home en de Alexa van Amazon. Deze laatste toepassing heeft een marktaandeel van 70% als het gaat om speakers die met de stem aangestuurd kunnen worden.
360i heeft beide ‘voice assistants’ 3000 vragen en opdrachten gegeven. Google Home bleek zes keer zo vaak het goede antwoord te geven.
Dit verschil wordt veroorzaakt door de onderliggende technologie.
- Google maakt gebruik van Knowledge Graph, een database met zoekresultaten van de zoekmachine van de laatste vijf jaar. Amazon gebruikt informatie van content partners. Deze laatste hoeveelheid informatie neemt wel snel toe.
- Het is niet duidelijk of de vragen betrekking hadden op algemene informatie of op persoonlijke verzoeken (bijvoorbeeld om bepaalde muziek af te spelen). Amazon’s Alexa heeft namelijk specifieke commando’s nodig om een verzoek uit te voeren.
Fortune merkt ook op dat de meeste producten op dit moment compatible zijn met de Alexa en nog niet met Google Home. Vermoedelijk is dat voor klanten op dit moment belangrijker dan het vaker moeten stellen van een vraag.
Op dit moment kan ik me niet voorstellen ooit zo’n speaker te zullen aanschaffen. Als geboren en getogen Kirchroätsjer jong vind ik deze hilarische video van BBC Scotland over ‘voice recognition’ namelijk erg herkenbaar.
De eerlijkheid gebiedt me daarbij onmiddellijk toe te geven dat ik dit van heel veel technologieën heb gezegd (zelfs van een computer en een mobiele telefoon).
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie