Het College for America is een innovatief onderwijsconcept voor flexibel leven lang leren. Wat zijn belangrijke kenmerken?
Op 3 april j.l. schreef ik dat een groep bestuurders uit het hoger onderwijs met SURF rond het thema ‘gepersonaliseerd leren’ op studiereis is naar Boston. Via ‘Personalised Times’ doet men dagelijks verslag. Editie 3 bevat twee impressies die zeer de moeite waard zijn.
Het eerste artikel (pdf) gaat over het College for America. Dit is een nieuw innovatief onderwijsconcept van de Southern New Hampshire University. Werkenden kunnen hiermee online een Associate Degree of Bachelor-diploma behalen, tegen lage kosten (voor Amerikaanse begrippen).
Werkenden kunnen voor $ 3.000 per jaar zoveel cursussen volgen als ze willen, ook in eigen tempo. Verder is het programma volledig ‘competentiegericht’ en gebaseerd op projecten.
Andere kenmerken van dit programma zijn:
- Werkgevers zijn nauw betrokken bij de inhoud van het programma.
- Waar mogelijk voeren studenten projecten binnen de eigen werkomgeving uit.
- Betrokken werkgevers geven deelnemende werknemers op verschillende manieren ondersteuning (in tijd, begeleiding, waardering, etcetera).
- Een learning coach begeleidt lerenden intensief en geeft binnen 48 uur uitgebreide feedback (ook op wat goed ging en waarom). Deze learning coach ondersteunt bijvoorbeeld bij het integreren van leeruitkomsten in de werksituatie.
- Een project reviewer ondersteunt bij de aansluiting van projecten op de werksituatie van de deelnemer, en geeft feedback op de uitvoering van projecten. Lerenden werken daarbij in eigen tempo en op eigen niveau.
- De intensiteit van de begeleiding neemt af, en is vooral de eerste 6 maanden zeer intensief.
- Studenten krijgen via een persoonlijk dashboard online inzicht in de voortgang van de studie. Hiervoor is een eigen platform ontwikkeld. De toon is positief.
- Learning analytics worden door learning coaches gebruikt om zicht te geven op de voortgang.
- Leermaterialen zijn beschikbaar onder een open licentie. De kwaliteit is door het hele team beoordeeld. Het vinden van passend open materiaal of het ontwikkelen ervan kostte meer tijd dan gedacht.
- Dit onderwijs heeft geleid tot aantrekking van een nieuwe groep lerenden.
Opvallend: de quote van de dag in deze editie van de ‘Personalised Times’ luidt:
‘Studenten krijgen van de reviewers online persoonlijke feedback, op hun eigen moment’
Je zou eigenlijk verwachten dat dit heel gangbaar is binnen het onderwijs.
Deze kenmerken maken dit College for America een interessant onderwijsconcept. Volgens mij is dit concept ook prima ‘blended’ te verzorgen, waarbij je een deel van de begeleiding face-to-face verzorgt. Het concept past volgens mij prima binnen het 3L-model en complete blend model die ik onderscheid.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie