Dodging the silver bullet: welke technologieën moet je kiezen? #oeb16

In deze laatste interactieve sessie van editie 2016 van de Online Educa Berlijn hebben we gekeken naar leertechnologieën die je kunt gebruiken voor leren en ontwikkelen. Eén van de lessen is dat je verder moet kijken dan de technologie-neus lang is.

Jane Bozarth ging in op welke technologieën je het beste kunt gebruiken voor leren. Uiteraard is er geen eenvoudig antwoord op die vraag. Soms moet je ook de tools van je organisatie gebruiken, en kun je zelf niet kiezen.

Vaak zijn mensen enthousiast over tools, terwijl andere mensen er niet het nut van zien. Of dat de tools ongepast of niet zoals bedoeld worden gebruikt. Jane benadrukt dat je moet nadenken over de aard van het werk dat lerenden moeten uitvoeren. Wat moeten ze met de resultaten doen?

Aan de hand van een opdracht hebben we gebrainstormd over hoe je foto’s en video’s kunt gebruiken, en welke tools je daarvoor in kunt zetten (zoals Screen to Give).
Andere opdracht: welke tools kun je gebruiken als je alleen wilt ‘zenden’? Zoals TidyForms of web streams. Je kunt iets op verschillende manieren uitvoeren, met diverse tools.

Sommige medewerkers hebben vrijheid om tools te kiezen, anderen zijn -bijvoorbeeld in verband met privacy- verplicht om bepaalde tools te werken. Kijk verder dan hoe andere mensen een tool gebruiken, of waarom deze populair is geworden. YouTube hoeft niet alleen tot onzin te leiden. Stel bijvoorbeeld een vraag in de video. Vraag om expliciete feedback. Er is veel meer mogelijk dan je denkt.

Zorg voor mogelijkheden om te delen. En als medewerkers minder geletterd zijn, laat mensen dan delen via video of audio. Voorkom dat mensen buitengesloten worden.

Jane eindigde met drie belangrijke vragen die je je moet stellen:

  • Want wil je doen?
  • Welke tools hebben de meeste betekenis?
  • Waar gaat het bij de tool echt om? Kijk voorbij het normale gebruik.

Je kunt veel meer dan je denkt met tools.

Training Journal heeft weinig resources en weinig capaciteit om het blad te maken. Daarnaast hebben ze heel veel abonnees, maar minder ‘engagement’. Ze willen niet langer alleen broadcasten. Zij zijn immers een blad over leren, en niet zenden.
Zij willen laten zien dat ICT toegevoegde waarde kan hebben. Jo is één van de twee medewerkers van dit blad.

Met welke organisatorische problemen heb je te maken bij de adoptie van technologie?
Mensen worden er niet op voorbereid, er wordt gewerkt met verouderde technologie, tools worden over de schutting gegooid, ICT bepaalt wat gebeurt en niet de business, in internationale organisaties hebben ze te maken met een hele diverse infrastructuur, mensen krijgen onvoldoende ruimte om te experimenteren, mensen hebben weinig tijd om zich te verdiepen in tools. Heel herkenbare issues.

Jo vertelde over haar ervaringen met het gebruik van interactieve webinars, waarbij deelnemers ook de microfoon kunnen krijgen, om abonnees meer te betrekken bij het blad. Ze eindigen bijvoorbeeld met de vraag met welk actiepunt naar huis gaan.

Wat zijn de succesfactoren?

  • Gebruik geen presentaties. Dat scheelt de spreker voorbereiding. Mensen vinden dat verfrissend. Het gaat om de conversatie.
  • Je ziet het succes af aan de deelname. Bij de maandelijkse webinars neemt 66% van de deelnemers deel.
  • Normaliter gebruikt slechts 17% van de webinars video. Zij gebruiken het.
  • Het is belangrijk dat deelnemers bepalen waar het leren over gaat.
  • Deelnemers maken Storify-verhalen van de sessies.
  • Besteed aandacht aan marketing van je webinars. Maak bijvoorbeeld korte trailers van het webinar.

Leerpunten zijn:

  • Wat doe je na de sessie? Formuleer dat expliciet.
  • Promoot je sessies in een vroeg stadium. Anders heb je maar 5 deelnemers.
  • Het kost tijd om het format van een webinar aan te passen.
  • Ken je publiek. Gebruik daar bijvoorbeeld Facebook en Twitter voor. Maar bereik je daar veel mensen mee? De emailnieuwsbrief kan zeer effectief zijn.
  • Stel goede vragen. Denk goed na over de vragen die je stelt. Daar moet een duidelijke focus in zitten.
  • Ken je software. Test van tevoren met je sprekers.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *