Richtlijnen voor effectief onderwijs

Het Amerikaanse MIT stelt veel leerstof 'om niet' beschikbaar. Eén van die open educational resources is de reader Guidelines on Learning that Inform Teaching. Deze richtlijnen -bedoeld voor docenten die inspirerend onderwijs willen verzorgen- zijn onderverdeeld in vijf categorieën zoals: het motiveren van lerenden en het ontwerpen van een curriculum. De richtlijnen zijn gebaseerd op onderzoek.

Er wordt bijvoorbeeld uitgegaan van een activerende didactiek:


Learning is not a spectator sport.


Verder pleiten de samenstellers met name voor een onderzoekende manier van leren, voor gestructureerde reflectie en peer consultation.

De auteurs benadrukken ook het belang van het construeren van betekenis, aansluitend op de voorkennis van lerenden. In een andere richtlijn adviseren zij om aandacht te besteden aan de betekenis van het leren voor professionele, en persoonlijke contexten èn contexten die gebonden zijn aan een discipline. Het helder maken van verwachtingen, doelen verwachte leerresulaten en course requirements is ook belangrijk voor de effectiviteit van het onderwijs.

Richtlijn 13 van de in totaal 16 "guidelines" luidt:


Learning can be enhanced and independent
learning skills developed through appropriate use
of information and communication technologies.


Persoonlijk vind ik de richtlijn dat de manier van beoordelen bij moet dragen aan het behalen van de beoogde leerresultaten ook erg belangrijk. Dit ligt zo voor de hand, maar hoe vaak is de praktijk anders?

De richtlijnen zijn beknopt geformuleerd. Daarbij wordt uitvoerig verwezen naar literatuur. Ben je opzoek naar kenmerken van effectief onderwijs en leren, dan zijn deze richtlijnen een prima begin. De uitwerking ervan in een curricula en leeractiviteiten zul je zelf moeten doen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *