"Ken jij Peter Hinssen?" Die vraag kreeg ik vandaag gesteld. Mijn antwoord was ontkennend. Inmiddels ben ik er achter dat ik me moet schamen. Hinssen is veelgevraagd keynote spreker en columnist. Hij was gisteren bijvoorbeeld spreker op het congres intranet 2010. Daar vertelde hij onder meer dat wij worden overspoeld door informatie, terwijl er sprake is van een gebrek aan kennis (begrip en wijsheid zou ik daar dankzij Stephen Downes aan toe willen voegen). We moeten ons volgens hem meer focussen op informatie 'gedrag', en op de levenscyclus van informatie.
Verder heeft Peter Hinssen het boek
Business/IT Fusion. How to move beyond Alignment and transform IT your organization geschreven, en laat de London Business School hem in onderstaande video 3,5 minuten aan het woord over organisaties en de digitale revolutie.
Hinssen stelt daarin onder meer dat mensen digitaal falen niet meer accepteren (Zero tolerance for digital failure). Zij verbinden zich als klant aan organisaties op basis van de digitale prestaties van bedrijven. Daarnaast is sprake van de de opleving van de menselijke factor. Naast digitale capaciteiten wil men ook worden geholpen door echte mensen.
Ik herken wel wat Peter Hinssen stelt. Wij beschikken op dit moment over kwalitatief veel betere ICT-voorzieningen dan tien jaar geleden. Toch lijken we steeds veeleisender te worden. Ik wil nog niet zo ver gaan dat wij onze zakelijke relatie laten bepalen door de digitale prestaties van organisaties. Maar dat komt vooral door een gebrek aan keuzemogelijkheden en een hoop 'gedoe' bij het overstappen (van internetprovider, nutsbedrijf, enzovoorts).
Ik snap inmiddels waarom ik deze Belgische ICT-goeroe nog niet kende. Hij blogt en twittert niet.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Het is – in dit licht – maar goed dat er ten aanzien van onderwijs sprake is van gedwongen winkelnering. Zou de leerling zich anders nog verbinden aan de school?
Ha Wilfred, Zoals gewend van je een sterke post en moest vooral glimlachen op je laatste regel over bloggen en twitteren. Ik betrap me zelf er ook wel eens op 😉
Wat betreft de quote moet het mij van het hart dat deze uitspraak al een kleine tien jaar circuleert in het Engels.
Ik moet toch even de Engelse bron(nen) van de uitspraak melden. Ik wil niet generaliseren, maar heb de indruk dat het concept Creative Commons bij onze zuiderburen nog niet op het netvlies staat. Heren en dames: vermeld uw bron!
“We are drowning for information and starved for knowledge.”
“We are drowning for information and are starving for knowledge.” John Naisbitt
http://www.brainyquote.com/quotes/quotes/j/johnnaisbi382513.html
O.a. ook gebruikt door: Creative Commons Toby Miller, University of California, Riverside. 2007 http://ijoc.org/ojs/index.php/ijoc/article/viewFile/121/56
AC Jordaan, Univerity of Pretoria – 2001: http://upetd.up.ac.za/thesis/submitted/etd-03272006-172516/unrestricted/03partB-chapter3.pdf
Het is een kleine misvatting dat Peter Hinssen niet twittert: @hinssen (http://www.twitter.com/hinssen)
Ik Twitter dus ik besta…
@Jan Cees Rutgers: volgens mij selecteren jongeren onderwijsinstellingen niet op hun ICT capaciteiten. Nog niet….
@Arne Horst: kijk aan, kijk aan. Dank voor de aanvulling. Nu heeft Hinssen mogelijk wel een correct citaat gebruikt, maar degene die er over geblogd heeft niet.
@Tim De Coninck: o, dank.
@Elbert: in mijn beperkte wereld schijnbaar wel 😉