Gisteravond heb ik in het kader van de post-HBO-opleiding van Fontys een webinar verzorgd over het werken met het TPACK-model en actief leren.
Ik had de deelnemers gevraagd vooraf een video over TPACK te bekijken. Na de opening heb ik daarom een aantal vragen gesteld om de voorkennis over TPACK op te frissen en naar aanleiding daarvan nog wat toe te lichten.
Bij het ontwerpen van leersituaties met ICT maak ik gebruik van TPACK. Ik heb TPACK daarvoor vertaald in een aantal vragen, waarbij geregelmatige reflectie van belang is:
- Wat zijn de leerdoelen of leeruitkomsten?
- Welke praktische didactische keuzes maak je?
- Welke typen samenhangende leeractiviteiten kies je?
- Welke gereedschappen en bronnen kies je? Waarom?
- Hoe beoordeel je dat?
Bij het maken van een ontwerp zijn overigens nog andere vragen relevant zoals:
- Waarom willen we ICT voor leren inzetten?
- Waar willen we ICT inzetten of
- Voor welke leeractiviteiten willen we ICT inzetten?
Ik heb deelnemers gevraagd om voorbeelden aan te dragen van leeractiviteiten waarbij zij op dit moment al ICT gebruiken. Daarbij viel me op dat zij veel verschillende leeractiviteiten noemden, niet alleen het gebruik van ICT voor instructie of formatief toetsen.
Onderzoek laat overigens zien dat docenten vaak onvoldoende kennis hebben van de zogenaamde ‘affordances‘ van leertechnologieën. Daardoor blijven de mogelijkheden van ICT voor leren vaak onderbenut.
Ik heb de deelnemers aan de hand van een aantal vragen en op basis van een casus online leeractiviteiten laten bedenken. Deze casus leidde tot een aantal originele maar ook arbeidsintensieve toepassingen.
Eén van de zaken die belangrijk is bij het ontwerpen van onderwijs met ICT, is dat je een activerende didactiek toepast. Dus dat je hun brein stimuleert en zo actief aan de slag gaat met leerstof. We zijn daarbij onder meer ingegaan op voorbeelden van interactie van lerenden met content.
Aan het eind zijn we stil blijven staan bij sterke en minder sterke kanten van TPACK. Een interessante vraag daarbij was de relevantie van TPACK voor leren in bedrijfsleven. Naar mijn mening is TPACK zo generiek, dat het ook relevant is voor online of ‘blended’ cursussen, trainingen en opleidingen van bijvoorbeeld corporate academies. Je zult wellicht de terminologie wel moeten aanpassen, en het raamwerk vertalen in concrete stappen (hetgeen ik ook binnen het onderwijs doe).
Hieronder vind je de slides die ik heb gebruikt:
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie