Nog steeds wordt ICT in het onderwijs vaak te duur betaald en onvoldoende benut (#in)

Chris Ratcliffe signaleert dat lang niet alle scholen voor basisonderwijs, waarmee hij te maken heeft gebruik maken van een elektronische leeromgeving (ELO). Er zijn zelfs scholen die weer afscheid nemen van hun ELO: de applicaties kost te veel en worden onvoldoende gebruikt. Larry Cuban's boek "Oversold and Underused. Computers in the classroom" is schijnbaar nog steeds actueel. Ratcliffe vermeldt zelfs de volgende anekdote: 

One Head, and I won’t say at which school, gleefully told me that she and the Deputy Head had cancelled all of the online subscriptions the school had (Espresso, Education City etc.), plus the VLE and not told any of the teachers…they had a bet to see how long it would be until the teachers noticed the services had gone – and by the middle of October, no teacher had noticed a thing. 

Chris Ratcliffe wijt dit aan een gebrekkige implementatiestrategie van het management. "Je kunt een paard naar de drinkbak brengen, maar je kunt het dier niet dwingen te drinken", stelt hij. Hij beschrijft zelfs een anecdote van een school waar men een ELO had aangeschaft, maar niemand had geïnformeerd over het bestaan ervan: 

This is a very large school, who for five years had been telling anyone who would listen they were running a deficit budget, but had spent five years spending money on a service no-one knew they had and consequently never used. 

Investeringen in technologie zijn zonde van tijd en geld, stelt Ratcliffe, als je mensen niet professionaliseert in het gebruik ervan en als je niet over de technische expertise beschikt om de technologie te beheren. 

Ik vermoed dat er ook in ons land nog steeds scholen zijn die investeren in technologie, zonder na te denken voor welk doel en op welke manier ICT gebruikt moet worden. De aanschaf van ICT is de meest gemakkelijke weg om bijvoorbeeld enthousiaste voorlopers tevreden te stellen.

Het is m.i. echter maar een kleine groep onderwijsprofessionals die haar (leer- en doceer)gedrag gaat aanpassen als gevolg van de beschikbaarheid van nieuwe technologie op zich. De meeste mensen hebben ondersteuning in gebruik nodig (bijvoorbeeld in de vorm van een cursus, advies en/of begeleiding). En vooral ook een management dat richting geeft, faciliteert en prioriteiten stelt wat betreft het gebruik van nieuwe technologie. Het is eigenlijk een gotspe dat menig leidinggevende ermee weg komt dat tijd, energie en geld wordt verspild binnen zijn of haar school.

Natuurlijk: fouten maken mag. Maar niet steeds dezelfde fouten. Het lerend vermogen van het onderwijs op het gebied van technology enhanced learning is na al die jaren nog steeds onvoldoende ontwikkeld. 

Ik heb ook wel eens onvoldoende doordacht technologie aangeschaft, waarna ik er niet of nauwelijks gebruik van heb gemaakt. Maar daarbij gaat het niet om grote bedragen, en bovendien niet om belastinggeld. Ook probeer ik te voorkomen dat ik me twee keer aan dezelfde ICT-steen stoot.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *