Bruce Hammonds weet zijn kritiek op standaardisatie van het onderwijs, en de bijbehorende manier van beoordelen, altijd mooi te verwoorden. Ook nu weer.
Hammonds spreekt van een
failing scientific management ideology of control and conformity.
Volgens hem is het echte probleem van het onderwijs dat we er niet in slagen het verlangen om te leren levend te houden. We weten jongeren onvoldoende intrinsiek te motiveren en betrokken te houden. Door curricula vol te stoppen met niet-authentieke taal- en rekenprogramma's inspireer je jongeren bepaald niet. Hammond adviseert daarom
keep you mind open to anything that might inspire learning.(…)
Our focus ought to be on widening our (and our students) areas of interest.
Het onderwijs moet af van de obsessie van meten, en van technocratische overheden, schrijft hij.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Dat was eigenlijk de teneur van het verhaal van Jeff Jarvis (en een aantal anderen) tijdens http://www.tedxnyed.com.
Iets wat hij overigens herhaalde bij zijn praatje tijdens Project Droomschool http://tinyurl.com/37bhved en wat aansluit bij wat mensen als Ken Robinson, Daniel Pink, Thomas Friedman en John Moravec ook stellen. Een paar jaar voor de (examen)klas en je weet hoe oneerlijk en nietszeggend eindexamens eigenlijk zijn. Meetbaar, controleerbaar af te nemen, maar hoofdzakelijk een graadmeter voor het betere stamp-en-korte-termijn-leerwerk.
Op naar inspirerend, betekenisvol en leerlinggericht onderwijs!