Op het gebied van technology enhanced learning zie je nieuwe bedrijven opkomen met specifieke en interessante toepassingen voor het onderwijs. SURFnet lanceert daarom het Start-up Podium om ICT start-ups in contact te brengen met onderwijsinstellingen.
Uit het persbericht:
Het initiatief is een experiment dat start-ups met innovatieve ICT-technologieën en nuttige producten en diensten voor het onderwijs helpt hun weg te vinden naar toekomstige gebruikers. De start-ups hebben al een toepassing, maar nog weinig tot geen afnemers en staan op het punt te groeien.
Op de website startuppodium.surf.nl presenteren de start-ups hun idee middels een korte pitch. Docenten, beleidsmedewerkers, (project)managers en anderen die binnen onderwijsinstellingen zijn betrokken bij onderwijsinnovatie, kunnen pitches liken.
Bovendien kunnen onderwijsinstellingen die direct met een start-up in zee willen, rechtstreeks met hen in contact komen. Indien er veelbelovende initiatieven bij zijn die mooie kansen bieden voor het onderwijs, gaat SURFnet in gesprek met betreffende start-ups over mogelijke dienstverlening voor het hele hoger onderwijs.
Nota bene: de website startuppodium.surf.nl wordt mogelijk gemaakt door één van de start-ups, Pitch2Peer. Deze toepassing gebruik ik zelf vaak in mijn presentaties als ‘goed voorbeeld’ (ik heb er als gastdocent ervaring mee).
In het persbericht stelt Erwin Bleumink van SURFnet terecht dat deze start-ups een belangrijke impuls kunnen geven aan innovaties binnen het onderwijs. Ik bespeur wel eens terughoudendheid bij organisaties -niet alleen onderwijsinstellingen- om in zee te gaan met start-ups. Uiteraard moet goed nadenken over of het product of de dienst past bij jouw behoefte en of het businessmodel potentie heeft. Het is echter eigen aan innovaties om visie en lef te hebben, en om verantwoorde risico’s te nemen.
Als voormalig lid van de jury van de e-learning award heb ik een aantal innovatieve initiatieven mogen beoordelen. Verder word ik regelmatig benaderd met verzoeken om kennis te komen maken (waar ik lang niet altijd de tijd voor heb).
Vaak focussen deze start-ups zich op het op een goede en gebruikersvriendelijke manier faciliteren van een specifieke functionaliteit (zoals een e-portfolio of het inleveren en van feedback voorzien van opdrachten). Er gebeuren mooie dingen, die toegevoegde waarde kunnen hebben voor het onderwijs.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Hoi Wilfred, ik ben wel benieuwd welke startups jij of de lezers interessant vinden.
Te veel om op te noemen….