Technologische ontwikkelingen hebben er toe bijgedragen dat we steeds gemakkelijker online video kunnen gebruiken bij technology enhanced learning. Eén van de toepassingen is het gebruik van video voor het geven van instructies. Welke varianten zijn daarbij mogelijk?
De MultiMedia Academy van de TU Delft heeft een website samengesteld met praktische informatie voor het maken van online video’s. Zij onderscheiden verschillende varianten op basis van:
- De locatie waar de video’s worden opgenomen (studio, kantoor, collegezaal of op locatie).
- Presentatievorm (met het gezicht naar het publiek, met het gezicht naar het bord, conversatie/discussie, interview).
- Ondersteunende materialen (animaties, objecten, borden, vergelijkbaar met de Khan Academy, screen captures, schrijven op papier, met acteurs, live demonstraties).
Daarbinnen kun je ook weer verschillende keuzes maken. Als je bijvoorbeeld kiest voor de presentatievorm ‘conversatie/discussie’, dan heb je de mogelijkheid om te kiezen voor een tweegesprek met achtergrond, een ronde tafelgesprek of een webinar setting.
Bij elke vorm staan handige suggesties, die soms wat algemeen zijn geformuleerd (bereid je goed voor, voordat je de studio betreedt).
Ik ben erg enthousiast over deze uitgebreide site. De voorbeelden bieden inspiratie over de mogelijkheden om instructievideo’s op te nemen. Tegelijkertijd wordt duidelijk dat de tijdsinvestering en kosten van het maken van instructievideo’s enorm kunnen variëren.
Daarbij moet je je m.i. afvragen of de kosten opwegen tegen de leereffecten. Leren studenten meer van een presentatie op een authentieke locatie dan van een presentatie in een studio? Mogelijk wel als je een bepaald concept in de echte praktijk kunt demonstreren. Er zal echter lang niet altijd sprake zijn van een krachtiger leeractiviteit als je op locatie filmt. Terwijl de productietijd waarschijnlijk 8x zo veel bedraagt.
Uiteraard kun je kwalitatief hoogstaande video’s ook voor marketing gebruiken. Ik weet dat de TU Delft daarom ook bewust voor professioneel gemaakte video’s op locatie kiest.
Verder ben ik voorstander van het gebruik van online video om lerenden bijvoorbeeld te laten reflecteren of lerenden zelf video’s te laten maken. Dankzij smartphones beschikken lerenden immers allemaal over videocamera’s. En dankzij platforms als YouTube of Vimeo en via breedband internet kunnen zij video’s gemakkelijk publiceren en delen.
Zie ook:
- Weblectures.nl (met o.a. tips voor docenten die aan de slag willen gaan)
- Video in Onderwijs (site KU Leuven met o.a. aandacht voor preproductie, productie en postproductie)
Ps: Donderdag 18 februari 2016 werk ik mee aan een webinar over de rol van video bij blended learning.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
3 reacties