De Elearning Initiative van de Educause verkent het gebruik van mobiele toepassingen voor leerdoeleinden. Zij gaan daarbij uit van diverse typen hardware en software (die niet altijd specifiek voor leerdoeleinden ontwikkeld hoeft te zijn).
Mobiele toepassingen, schrijven de auteurs, zijn vooral geschikt voor korte interacties of het snel raadplegen van content. Mobile learning initiatieven kunnen echter complexe taken bevatten
that
employ multiple applications to track down complex data sets or
complete assignments that involve solving multidimensional problems.
Daarnaast worden mobiele toepassingen vaak locatie-gebonden gebruikt.
Smartphones worden steeds meer alomtegenwoordig en krachtiger. Daarnaast komen er nieuwe, didactisch veelbelovende, apparaten beschikbaar (zoals de iPad). Deze ontwikkeling biedt daarmee kansen voor m-learning.
De publicatie van deze "7 Things we should know about"-editie beschrijft summier verschillende praktijkvoorbeelden. Wat betreft de significantie stellen zij onder andere dat mobiele toepassingen de fysieke grenzen van leeromgevingen kunnen helpen overschreiden, en leren in authentieke situaties mogelijk maken. Het gebruik van diverse apparaten voor leerdoeleinden (waaronder mobiele apparaten) geeft bovendien een impuls aan cloud computing (één centrale opslagplaats van data, die vanaf verschillende locaties -met diverse devices– geraadpleegd worden.
Er zijn uiteraard ook beperkingen aan deze mobiele toepassingen, waarvan het ontbreken van standaarden een hele belangrijke is. Je ziet bijvoorbeeld diverse contentontwikkelaars aan de slag gaan met het ontwikkelen van speciale 'apps' voor de iPhone/iPod Touch dan wel Android-platforms. Zo zijn sinds kort Woordtrainers Engels van Malmberg in Apple's App Store verkrijgbaar (heb ik gedownload, maar nog niet getest). Ik heb bijvoorbeeld ook van uTalk een betaalde applicatie gedownload waarmee ik Italiaanse woorden kan leren (onder meer via spellen). Erg leuk. Maar switch ik naar een Android-telefoon (wat ik niet van plan ben), dan heb ik niets meer aan deze toepassingen.
Toch zie ik vooral potentieel in deze ontwikkelingen. Het zal er wel toe leiden dat onderwijsinstellingen beleid moeten ontwikkelen waardoor mobiele apparaten toegang krijgen tot de infrastructuur en data (inclusief content), en waarbij vooral aandacht wordt besteed aan de zinvolle toepassing van mobiele apparaten in het onderwijs.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie