Markt van leertechnologieën

Op verzoek van een klant heb ik vandaag een sessie gefaciliteerd over de markt van leertechnologieën, en de selectie daarvan. Aangezien de aard van e-learning in de loop der jaren is verbreed, is deze markt een stuk complexer geworden.

Gendarmenmarkt
De Online Educa in Berlijn biedt zicht op de markt van leertechnologieën, al ontbreken elk jaar belangrijke spelers

Deze klant -ik noem de naam bewust niet- wil een aanbestedingsprocedure starten voor de aanschaf van leertechnologie. Onder ‘leertechnologie’ versta ik in dit geval alle op internettechnologie-gebaseerde middelen die gebruikt kunnen worden voor het faciliteren van leren. Daarbij kan het gaat om specifiek voor het doel van leren ontwikkelde technologieën of om algemene technologieën die ook voor leren kunnen worden gebruikt (denk aan sociale media).

Een jaar of vijftien geleden doelden we vooral op asynchrone online cursussen en trainingen, als we het over e-learning hadden. Inmiddels hebben we het over verschillende typen leeractiviteiten die we met internettechnologie mogelijk kunnen maken. Wat voor type leertechnologie je nodig hebt is daarom afhankelijk van strategische beslissingen op het gebied van leren en ontwikkelen. Voor werkplek leren gebruik immers je andere leertechnologieën dan voor coaching of trainingen.

Aangezien de aard van e-learning sterk is verbreed, is ook het aantal leertechnologieën uitgebreid. We beschikken vandaag de dag bijvoorbeeld over auteursomgevingen, leermanagement systemen/elektronische leeromgevingen, tools voor quizzes & toetsen, virtual class/webinar-applicaties, screensharing, weblectures, presentatietools, ICT tijdens bijeenkomsten, audio, afbeeldingen, video, evaluaties, sociale media, online communicatietools, of persoonlijke tools. Check bijvoorbeeld de categorieën van Jan Hart’s Directory of Learning & Performance Tools & Devices.

Een aantal van die tools gaat ook uit van een bepaalde didactische aanpak. Een omgeving als Moodle is bijvoorbeeld niet te vergelijken met Curatr. Bovendien is het aantal aanbieders veranderd. Er zijn nieuwe aanbieders bijgekomen, en aanbieders verdwenen door fusies, overnames en failissementen. Daar komt bij dat de technologieën zelf evolueren. Verder richten verschillende aanbieders zich ook op specifieke marktsegmenten (onderwijs, zorg, bedrijfsleven, enzovoorts).

In de praktijk ben je er als organisatie ook niet met één leertechnologie. Een alomvattend systeem bestaat m.i. niet. Vanuit je strategie (op het gebied van leren en op het gebied van ICT), en het type leervragen/behoeften van de organisatie kun je vervolgens eisen en wensen formuleren, en het selectieproces starten. Ik adviseer organisaties daarbij altijd om te werken met gebruikerscases, en om veel belanghebbenden te betrekken bij het maken van een keuze.

Tijdens de sessie ben ik ook ingegaan op verschillende leertechnologieën en aanbieders. We hebben ook gediscussieerd over wat nu echt belangrijk is bij een leertechnologie. Voorbeeld: je kunt bijvoorbeeld wel gedetailleerde managementrapportages wensen, maar ga je ze ook gebruiken?

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *