Geef lerenden meer autonomie, en hun motivatie om te leren neemt toe. Motivatieonderzoekers pleiten hier al langer voor. Er zijn scholen die dit toepasssen door zich te laten inspireren door Google’s 80/20 principe. En met succes. Maar wel door meer vrijheid voor lerenden duidelijk in te kaderen.
In publicaties over het versterken van de intrinsieke motivatie wordt dikwijls gepleit voor meer autonomie voor medewerkers. Google geeft medewerkers 20% van de werktijd de ruimte om te werken aan nieuwe projecten, op basis van hun interesses. Andere organisaties voeren de ‘FedEx’-dag in waarin medewerkers 24 uur de tijd hebben om een nieuw idee uit te werken of om zelf met een oplossing te komen voor een bepaald issue.
Het artikel Google’s 80/20 Principle Applies to Students laat zien dat dit principe ook binnen het onderwijs met succes kan worden toegepast. Daar wordt dit vaak ‘Genius Hour’ genoemd. Deze bijdrage maakt duidelijk dat lerenden niet zo maar 20% van het onderwijs naar eigen inzicht mogen besteden. Ik haal de volgende elementen uit het artikel:
- Lerenden hebben de tijd om onderzoek te doen naar hun passies of naar datgene wat hen verbaast. Verbazing en/of passie vormen het expliciete startpunt van het leren.
- Op basis hiervan formuleert de lerende één of enkele onderzoeksvragen.
- Het eindresultaat is een product. Dat kan een presentatie zijn, een video, een model, enzovoorts.
- Het kan voorkomen dat de leerstof, nodig om een onderzoeksvraag te beantwoorden, deel uit gaat maken van het ‘reguliere’ onderwijs.
- De docent moedigt nieuwsgierigheid en passie van lerenden aan.
- Lerenden investeren vaak meer tijd in dit project, dan gepland. Ze dragen meer eigen verantwoordelijkheid voor het leerproces.
- Meer vrijheid bevordert ondernemerschap, creativiteit, samenwerking en plezier. Lerenden leren ook buiten bestaande kaders te denken, en onderkennen het belang van een leven lang leren.
Het artikel bevat ook enkele voorbeelden van projecten die lerenden uitvoeren.
Ik ben hier enthousiast over. Het belang van autonomie voor het bevorderen van de intrinsieke motivatie is bewezen (denk aan Ryan en Deci’s onderzoek op het gebied van de self-determination theory). Google’s 80/20 Principle Applies to Students illustreert dat er geen sprake is van vrijblijvendheid. Lerenden worden in de 20% tijd niet aan hun lot overgelaten. Er is sprake van structuur en facilitering.
Naar de effecten op bekwaamheden als ondernemerschap en samenwerken zou wat mij betreft wel meer onderzoek gedaan mogen worden. Het ‘bewijs’ heeft nu een hoog anekdotisch gehalte.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Ben benieuwd waar lerenden hun informatie vandaan halen, waarschijnlijk van het internet. Het zou goed zijn als lerenden niet alleen consumeren, maar ook produceren, bij voorkeur op een openbaar platform. Tenslotte zou ik graag in contact komen met leraren die het 80/20 principe hanteren.
Ter aanvulling op de laatste opmerking over samenwerken. Ook bij samenwerkend leren dient structuur en goede begeleiding aanwezig te zijn wil het succesvol zijn. Met vrijblijvendheid spreek je de student niet aan en zal het leerrendement relatief laag zijn. Interessant om juist op deze wijze de intrinsieke motivatie te bevorderen. Zienswijze sluit goed aan bij CGO binnen het MBO.
@timboliu99: daar gaat het volgens mij bij dit principe om: om produceren en co-creatie!
@Jos Titulaer: absoluut! Ik heb ook vaker over computer supported collaborated learning geschreven. Het belang van structuur wordt daarbij ook benadrukt. Bij zelfstandig leren in het MBO zijn/worden juist daarbij fouten gemaakt. Ik heb ook vaker betoogd dat je bij het gebruik van ICT in het onderwijs moet waken voor een te vrijblijvende inzet.