Op 5 september aanstaande vindt in Groningen een conferentie plaats over de mogelijke gevolgen van blockchain-technologie voor het onderwijs.
Bij blockchain-technologie worden transacties vastgelegd in een ‘database’ zonder tussenkomst van derden. Deze ‘database’ is geen centrale voorziening, maar bestaat uit een mondiaal netwerk van computers. Een transactie is dan een blokje informatie dat versleuteld is. Bij waardentransacties wordt de tussenpersoon uitgeschakeld en doen individuen rechtstreeks zaken met elkaar. Binnen de financiële wereld wordt deze technologie in toenemende mate gebruikt.
Ik heb het afgelopen jaar een aantal bijdragen geschreven over de potentie van deze relatief nieuwe technologie voor leren, opleiden en onderwijs. Denk daarbij aan het bevorderen van peer-to-peer leren, aan innovaties van valideren van opleiden of aan veranderingen van administratieve processen. De gevolgen kunnen groot zijn, al is dat niet alleen afhankelijk van de technologische ontwikkeling maar bijvoorbeeld ook van veranderende wetgeving (bijvoorbeeld op het gebied van diplomering). Wat de impact voor leren, onderwijs en opleiden kan zijn, is echter nog niet heel duidelijk.
Daarom vind ik de Blockchain-in-Education conferentie zo interessant. Deze Engelstalige conferentie vindt op 5 september aanstaande plaats in het Academiegebouw van de universiteit van Groningen. Tijdens deze conferentie staat centraal waarom en hoe deze technologie kan leiden tot ‘hyperconnected’ toekomstig onderwijs, tot gedistribueerde leeromgevingen en leeruitkomsten, en tot opleveren en meer vertrouwde en beveiligde studentendiensten en studentdata.
Het programma bestaat uit keynotes (ochtend), parallelsessies en discussies. Zo wordt de agenda van de Nederlandse Blockchain gepresenteerd, wordt aandacht besteed aan de relatie met studentgegevens (inclusief privacy en beveiliging), gaat men in op de gevolgen voor de ‘human capital agenda’ en is er aandacht voor het valideren van leerprestaties. De organisatie heeft een zeer diverse groep sprekers weten te mobiliseren.
Ik ben erg nieuwsgierig naar de verdere ontwikkeling. Ik ben dan ook van plan om op 5 september aanstaande naar de conferentie in Groningen te gaan.
Meer informatie en inschrijven?
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie