3D projectie in het onderwijs

Het artikel Projection Trends: 3D and Education bevat geen spectaculaire informatie. Ik vermeld het hier toch omdat deze bijdrage een belangrijke trend aanstipt: de opkomst van 3D projecties binnen het onderwijs.

Deze technologieën worden toegankelijker en maken het mogelijk om meer te visualiseren. Objecten worden authentieker, wat positief werkt binnen leersituaties. En als je dan ook nog via een interactief whiteboard of elektronische leeromgeving actief aan de slag kunt met die 3D objecten, dan biedt dat al helemaal mogelijkheden voor een activerende didactiek.

Op dit moment kun je ook al 3D objecten gebruiken, maar de technologie uit dit artikel gaat een stap verder.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

4 reacties

  1. Je schrijft: “Op dit moment kun je ook al 3D objecten gebruiken”
    Kun je voorbeelden noemen? Ik kan me er eerlijk gezegd nog zo weinig bij voorstellen namelijk.
    Bij de techniek die beschreven wordt in het artikel waar je naar verwijst heb je of twee beamers nodig of speciale actieve brillen waarvan het linker- en rechter gedeelte om de beurt dicht gaan (als ik het goed begrijp). Ook moet de content voor deze techniek nog gemaakt worden.
    Met andere woorden: hoe ver durf jij vooruit te kijken wanneer je de voorspelling doet dat dit het gaat worden binnen onderwijs?
    Als je het hebt over 3D dingen op een interactief bord, bedoel je dan mooie draaiende flash animaties?

  2. @Willem: Ik heb wel eens 3D animaties gezien van moleculen etc. Ik durf hier geen voorspellingen over te doen. Maar het is een vorm van ‘smart objects’ die volgens het Horizon-rapport over een jaar of vijf zijn ingevoerd. Ik doel dus inderdaad op animaties. Die je nu kunt laten zien, maar waar je lerenden niet echt mee kunt laten werken.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *